روايه عشقت امبراطور الصعيد البارت الحادي عشر

 #البارت_الحادي عشر |11|



#عشقت_امبراطور_الصعيد..


الكل جري علي انعام ما عدا الجد الي راح وقف قدام الشخص ده و ضربه بالقلم و قال أنت اي الي جابك هنا ..


خالد : جاي اشوف ابن اخويا ...


عبد الحميد : لسه فاكر أن انت عندك عيله ...


الدكتور : لو سمحت احنا محتاجين كل دقيقه ..


خالد : أنا جاهز يا دكتور ..


الممرضه : حضرتك تعالي معايا من هنا ....


الجد : كلامنا لسه مخلصش ..


ماسه : مع انعام في الاوضه ممكن افهم مالك و اي الي حصل بره ده 


انعام : كل الي بتعمله بتعيط بس و مفيش اي رد ..


قاسم : دخل الاوضه و قال ممكن افهم اي الي حصل بره و مين ده ..


انعام : قالت عمك خالد ..


قاسم : رزع الباب و قفلوا و خرج بره...


الجد : في أي ..


قاسم : اي الي رجعوا تاني مش كفايه الي حصل ..


الجد : نطمن بس علي فهد و حسابه معايا ...


 الممرضه : نتائجه التحاليل طلعت و النتائج كانت متطابقة...

الدكتور : تمام جهزي الاستاذ كويس 


ماسه واقفه قدام العمليات مستنيه اي كلمه من الدكاتره ..


الجد : بيكلم ماسه لسه مفيش خبر...


ماسه : قعدت علي الكرسي و حتط ايديها مكان العمليه و كانت بتتوجع ..


قاسم : انتي كويسه ..


ماسه : حاسه بوجع في جمبي هيموتني ..


قاسم : طب تعالي ارتاحي في الاوضه..


ماسه : لأ لما اطمن علي فهد الاول ...


بعد شويه الدكتور خرج و قال الحمد لله لحقنا المريض و هو كويس دلوقتي ..


ماسه : قامت براحه و قالت طب نقدر نشوفه دلوقتي ..


الدكتور : للأسف لأ احنا نقلناه دلوقتي العنايه المركزه لأن ال 24 ساعه الجايين هما الي الي هيحددو ..


ماسه : هما 5 خمس دقائق بس مش هتأخر ...


قاسم : دي مراته يا دكتور خليها تشوفه شويه صغيرين بس ..


الدكتور : روحي مع الممرضه دلوقتي عشان تعقمي نفسك ..


ماسه : ماشي شكرا يا دكتور ..


خالد : خارج من الاوضه بعد ما اتبرع ب الدم ..


الجد : سحبه من أيدو و قال تقدر تفهمني الي جابك هنا و راجع لي بعد كل الي عملته ..


خالد : راجع عشان اخد حقي الي حرمتني منه بسبب واحد متستاهلش ..


الجد : زعق و قال قطع لسانك الي بتتكلم عليها دي تبقي مرات أخوك ..


خالد : دي واحده كدابه انت لو تعرف الحقيقه مش هتقول كده ..


الجد : حقيقه اي مفيش غير حقيقه واحده و الكل عارفها ..


خالد : بس مش دي الحقيقه ...


قاسم : قرب منهم و سحبه من أيدو و قال كلامنا مش هنا عشان الصوت و طلعوا بره ..


*عند ماسه *

ماسه : قاعده علي الكرسي قدام فهد و بتتكلم معاه ..


مش هتقوم بقا مسمي نفسك امبراطور الصعيد و انت اصلا كتكوت مبلول كانت بتتكلم و الدموع في عينيها قوم بقا أنا لسه مخدتش حقي و بعدين أنا مش عايزه ارجع وحيده تاني مع أن انت كنتي بتزعلني بس كنت حاسه معاك بالأمان حاسه ان ليا سند لو حد كلمني اقدر اشكيه من ساعه ما بابا مات مكنتش بهتم باي راجل و قولت أن خلاص مش هثق في حد تاني من بعد بابا لكن انت غيرت ده كله و بعدين ده كله حصل بسببك لو كنت صدقت اني معملتش حاجه مكنش كل ده حصل ...


الممرضه : حضرتك الوقت خلص ممكن تخرجي عشان المريض محتاج راحه ...


ماسه : مسحت الدموع من علي عينيها و قالت حاضر جايه ...


*عند الباشا *

سالي : قاعده علي الكرسي قدام السرير بتاع الباشا و بتتكلم معاه من بعد ما فاق ..


شاهين : قاعد علي الكنبه الي ورا بعدين قال استفدت اي بعد ما عملت كده أنت لي مش ناوي تفهم أن أي غلطه ممكن تودينا في داهيه انت ناسي احنا شغالين في أي ...


الباشا : بيتكلم مش ناسي يا شاهين بس هو غلط معايا و انا كان لازم اخد حقي منه ..


شاهين : انت قولت بلسانك منه مش من مراته انت متصور الغلطه الي كنت هتعملها ...


الباشا : يا عم اسكت هو أنا نجحت في دي كمان ..


شاهين : انت اي يابني اي الغباء الي انت في ده 


الباشا : ده مش غباء ده انتقام هو اخد مني شاهي زمان و انا دلوقتي هاخد حقي منه و اندمه علي مراته ..


شاهين : ابقي قبلين لو عرفت تخرج من هنا البوليس بره و ايدك الي في الكلبشات دي هتعمل فيها أي ..


سالي : قامت و قعدت قدامه علي السرير و قالت ممكن تهدي كده و متزعلش نفسك ..


شاهين : لو السنيوره خلصت واصله الحب دي تنجز عشان اروحها معايا ..


سالي : هجيب شنطتي و جايه ..


*عند خالد *

قاسم : ممكن بقا افهم اي الي رجعك تاني ...


خالد : راجع عشان اوضح الحقيقه الي اختفت من سنين. .


قاسم : حقيقه اي حقيقه انك قتلت أخوك ...


خالد : بيزعق مقتلتهوش هو كان ميت لما دخلت ..


قاسم : و بعد الكلام ده المفروض نصدقك صح ..


خالد : لازم تصدقوني لاني معملتش حاجه و الله العظيم ما عملت حاجه ..


الجد : انعام شافتك و انت بتقتله....


خالد : والله العظيم كدابه أنا لما دخلت مكنش في حد غيرها في الاوضه و كانت متوتره جامد اول ما شافتني بعدين خرجت و بعد شويه لقيتها قطعت الهدوم بتاعتنا و فضلت تصوت ..


قاسم : عندك دليل ..


خالد : ايوه بس مش معايا دلوقتي اسبوع بس و كل حاجه هتوضح ...


الجد : طول الاسبوع ده مشفش وشك عندي في القصر انت سامع ....


*عند ماسه *

بعد ما خرجت ماسه من العنايه المركزه راحت قعدت علي الكرسي مستنيه قاسم ييجي ..


يزن : ممكن اقعد ..


ماسه : أكيد اتفضل ..


يزن : أنا يزن صاحب فهد 


ماسه : و انا ماسه ..


يزن : عامله اي دلوقتي و جمبك عامل أي ..


ماسه : بقيت احسن بعدين قالت انت تعرف منين اني جمبي تعبني ..


يزن : الصراحه أنا اعرفك من قبل ما اعرف انك مرات فهد ..


ماسه : بس انا اول مره اشوفك ...


يزن : حط ايدو علي رأسه من ورا و قال بتوتر ما هو أنا الشخص الي نقلتك علي المستشفي بعد ما اغمي عليكي في الشارع ...


ماسه : الصراحه مش عارفه اقول لحضرتك اي بس شكرا ..


يزن : العفو علي اي ده واجبي بعدين تلبفونه رن راح قالها عن أذنك و راح يرد علي الموبيل ...


قاسم : دخل هو و خالد و الجد ..


خالد : الف سلامه عليكي . 


ماسه : الله يسلمك ...


قاسم : دخلتي شوفتيه ...


ماسه : ايوه بس كان باين عليه التعب اوي ...


قاسم : بكره يخف و يقوم بالسلامه بعدين حاله تليفون راح بعد شويه عنهم و بدأ يتكلم ..


المتصل : أنا عملت زي ما حضرتك قولت و ب الفعل لقينا شويه وثائق و حاجات ممكن تهمك في الفيلا .

 ...

الجد : ساب قاسم و راح قعد علي الكرسي و رن علي البيت عشان يطمنهم .

.


صفيه : قاعده في الصاله و بتدعي أن فهد بقوم بالسلامه التليفون بتاعه رن ..


الجد : اي يا بنتي عاملين اي دلوقتي ...


صفيه : احنا كويسين يا جدي فهد عامل أي دلوقتي ..


الجد : كويس خرج من العمليات و حالياً مستنينه يصحي ..


صفيه : ربنا يقومه بالسلامه يا جدي و ماسه عامله اي دلوقتي.... 


الجد : أهو يا بنتي بتحاول تبقي كويسه خصوصاً أن هي لسه خارجه من العمليه مكملتش يومين ..


صفيه : ربنا يشفيها يارب و يقوم فهد بالسلامه ...


الجد : دقولتي عمك علي هيجي قدام الباب جهزي شويه هدوم لفهد و ماسه و ابعتيعم معاه ...


صفيه : حاضر يا جدي ..


الجد : قفل معاه و راح يشوف انعام ...


انعام : قاعده في الاوضه من ساعه ما فاقت ...


الجد : انتي كويسه دلوقتي ...


انعام : اه يا عمي الحمد لله....


الجد : أنا عارف انك اضايقتي من وجود خالد بس مكنش في حل تاني يا بنتي ...


انعام : لفت وشها الناحيه التانيه و قالت و الي عمله ده هتسامحه عليه برضو ..


الجد : اكيد لا و مرضاش يقولها علي اي حاجه من الي خالد قاله ...


*عند قاسم *

قاسم : حلو اوي كده هتروح دلوقتي و تسلم الملفات دي دلوقتي القسم و تبلغ علي الباشا و تقول للظابط الي هناك قاسم بيه الدمنهوري هو الي بعتها لحضرتك ...


الراجل : تحت امرك حاجه تاني ...


قاسم : لا روح انت ...


بعد حوالي 6 ساعات فاق فهد و كان باصص للسقف و بيفتكر اخر حاجه حصلت معاه ...


الممرضه دخلت العنايه عشان تشوف اخبار فهد اي ...


فهد : اتكلم بصوت مبحوح و قال عايز مايه ...


الممرضه : راحت جابت مايه و ادتهاله بعدين قالت فهد بيه الحمد لله على سلامه حضرتك...


فهد : الي يسلمك أنا بقالي قد اي هنا ...


الممرضه : انهارده تاني يوم لحضرتك ...


فهد : أمال فين الناس الي كانت معايا ...


الممرضه : هعرفهم حالاً انك فوقت ...


خرجت الممرضه و قالت لأهله بعدين راحت قالت للدكتور ..


الدكتور : شايف حضرتك احسن دلوقتي ..


فهد : اه الحمد لله ..


الدكتور : دلوقتي هيتم نقلك علي اوضه عاديه و تقدر تشوف أهلك ...


فهد : تمام شكرا يا دكتور ..


و بالفعل تم نقل فهد في اوضه عاديه و حالته هو و ماسه بقت احسن بكتير و جه الوقت الي خلاص هيرجعوا في البيت تاني في الوقت ده كانت الشرطه بتقبض علي الباشا بعد ما الدكتور اداهم تقرير طبي أنو كويس و يقدر يخرج كمان . .

باقي الرواية هنا كامله 👇 علي البرنامج ده 👇👇👇👇

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.my.Stori.acdh


ماسه ماشيه هي و فهد ماشي معاه و قاسم سنده ..


و هما ماشيين في الطرقه بتاعت المستشفي شافوا الباشا و هو خارج مع الشرطي...


الباشا : بيلف وشه شاف فهد و هو ماشي جمب ماسه و ده الي عصبه راح ساحب المسدس من جمب الظابط و صوب بيه علي ماسه و قال برضو هحرق قلبك عليها و في وسط الكلام و و الزعيق طلعت طلقه مجهول المصدر و الكل صوت.....


بارت تاني اهو يا حلوين بحبكم ...


ألقي بقا تفاعل جميل علي ده عشان انزل واحد تاني الصبح ...


علق ب 20 ملصق. 


#يتبع


#عشقت_امبراطور_الصعيد


#منه_رضا


#بقلمييي

ميرا"* *"الحلقة الاخيرة"*



*"ميرا"*

*"الحلقة الاخيرة"*

_أيه اللي انا عملتة دا؟؟

علا انتى كويسة علا،،ردي عليا

فتحت الباب

لقيت علا غرقانة في دمها كأنها عدت علي مفرمة

وسمعت الصوت(ميرا ميرا)

كانت واقفة في اخر الحمام وعنيها بيضة ووشها غرقان دم كانت بتبعد لبعيد كإن الحمام كبير وهي بترجع لورا

مقدرتش استحمل واغمى عليا

فوقت لقيت نفسي في المستشفي وعمر كان قاعد

_عمر

بصلي ومردش عليا كان باين علية انه متدايق

_عمر انا بكلمك

عمر:لية يا ميرا عملتى في البنت كدا

_قصدك علا

عمر:اة علا اللي ماتت قبل ما تكمل 17سنة اقول لاهلها أي

_عمر انت مش عارف حاجة هي اللي عملت كدا في نفسها انت متعرفش اللي فيها

عمر:وفرى الكلام دا لما تروحى للنيابة

_نيابة!!

عمر:امال انتى فكرة أي

لقيت اتنين ظباط فعلا دخلو واخدونى هناك

_صدقنى يا حضرت الظابط مش انا اللي عملت فيها كدا معقول واحدة في سنى تعمل كل دا

_عموما كل حاجة هتبان وهتفضلي معانا هنا لغاية ما التحقيق يخلص

_انا مينفعش افضل هنا انا لازم اخرج لو فضلت هنا هيحصل مصيبة ومش هعرف اتصرف بعد كدا حاجة كبيرة لازم اخلص منها

حطونى في اوضة ضلمة مفيش فيها غير شباك صغير

.......

دخلت علي الليل الاوضة كلها بقيت ضلمة كحل

فجأة سمعت حد بيعيط

_مين هنا؟؟

قومت حسست علي الجدار

_مين هنا؟؟

فجأة مسكت ايد اتخضيت ولقيت الاوضة نورت ولقيت علا جسمها كلة علية دم ووشها ابيض اوي وثانية والاوضة ضلمت تاني

سرخت وخبطت علي الباب

_الحقونى

محدش عبرنى وقعدت علي الأرض وفضلت أعيط

......

تانى يوم الصبح جالي زيارة روحت لقيت عمر

عمر:أزيك

_مش كويسة خالص يا عمر،انا لازم اطلع من هنا انتو كلكو في خطر هتفتلكم كلكم

عمر:هي مين؟

_انا هحكيلك كل حاجة يا عمر

عمر:معقول اللي بتقولية دا؟؟

_زى ما بقولك ولسة هتطلب قرابين تانية لو انا مختارتش حد هي هتختار

*"كان باين علية انه مش مصدقنى"*

_مش مصدق صح ماشي انا هخليك تصدق امير صحبك بكرة هتلاقية مقتول بنفس الطريقة اللي ماتت بيها علا هتشوف

*ولما دخل الليل بدأت التنفيذ*

*انا ميرا لو سمعانى انا اخترت قربان هو زميلي اسمة امير*

تانى يوم الصبح...

دخلت مكان الزيارة كنت مستنية عمر وجة

_هاا

عمر:قبل ما نتكلم في حاجة عايز اوريهالك ادخل

لقيت امير دخل

عمر:امير عايش

_أزاي

لسة مفهمتوش القصة انا هفهمكم القصة وما فيها ان علا هي اللي اتسببت في كل الحكاية من الاول وبموتها ماتت كل حاجة معاها بمعنى ان اللعنة انتهت وخلاص معدش فية قرابين وأدي امير عايش

...

عمر:هااا يا ميرا لسة مقتنعة بالخرافات بتاعتك دي

_فعلا خرافات المهم انكو كويسين

_متقلقيش ان شاء الله هتخرجي منها

_مش مهم

النهاية...


*"ميرا"* *"الحلقة التانية




*"ميرا"*

*"الحلقة التانية"*

سرخت والايد دي سودة ونازل منها دم وطالعة من الباب حاولت اشد ايدى لغاية ما سيتنى والنور اتطفي طلعت اجرى علي اوضتنى كنت منهارة اتغطيت ونمت

عمر خرج مع امير وصحابهم ونسي نفسة رجع البيت علي الساعة12قال هنام ساعة واقوم اذاكر

ام عمر:عمر قوم يا عمر يلا

_الساعة 7يلا قوم

_اتخض وقام:كام ينهار اسود

..صحيت الصبح علي صوت ماما وبابا بيتكلموا

_مين اللي عمل كدا

طلعت لقيتهم واقفين قحام الحمام والباب في فتحة كبيرة

بابا:انتى اللي عملتى كدا؟

اتوترت ومعرفتش اقولهم اي:لا

ماما:سيبها تجهز علشان وراها امتحان ولما اخواتها يصحو هسألهم

روحت المدرسة قابلت صحابي

_انا عاوزة اسألكو عن حاجة بس سؤال عادي يعنى

الاء:قولي

_هو ممكن حد يسمع صوت غريب يعنى مثلا تكونى في البيت ومحدش موجود غيرك او نايمين وتسمعي صوت حد بينادي عليكى دا عادي

حنان:هههه الحاجات دي مبتحصلش غير في افلام الرعب بس يلا علشان الامتحان ،روحت اللجنة لقيت عمر

_مالك يا عمر شكلك تعبان

اتوتر ورد:لا ابدا انا كويس

_طب يلا الامتحان هيبدأ

دخلو الامتحان وقعدو وعمر قلقان وخايف دخلت علا وقعدت قصاد عمر بصو لبعض وعمر هز رأسة لعلا وهي ضحكت مفهمتش اي اللي بينهم عدي نص ساعة لقيت علا طلعت ورقة وبتديها لعمر بصلي

_هزيت راسي وقولتلة بصوت واطى:لا

_شاور بإيدة وقال:مذاكرتش

واخد الورقة صدمنى فية

بعد الامتحان

عمر:استنى يا ميرا

_انت عمرك ما هتتغير هتفضل دلدول ليها

عمر:يا ميرا انتى منعرفيش ظروفي

_انا مش عاوزة اسمع منك حاجة روحلها خليها خليها تشبع منك

مشيت ميرا

علا:خليك فاكر يا عمر هنخرج النهاردة مع بعض مقابل انى غششتك

عمر:وانا قولت لا

رجعت البيت كنت مدايقة وزعلانة

ماما:مالك

_مفيش

ماما:مش هتتغدي

_لا

دخلت اوضتى وشوية موبايلي رن

*يتصل بك Hanan*

_ايوة

_فتحتي واتس افتحي واتس شوفي حاله علا

فتحت بسرعة لقيتها حاطة صور هي وعمر اتفاجأت واحدة زبالة،كنت نايمة وقلقت كانت الساعة2الا5 فكرت انى استنى واشوف الصوت هيجي ولا لا وانا لية استنى بلاش تخاريف انام احسن وفجأة

_ميراا

مش عارفة أي اللي بيحصلي لما بسمع الصوت دا كأن رجلي بتتحرك تلقائي ليه.

طلعت بس المرة دي وقفت في الطرقة الحمام كان منور بردو وباب الحمام كان مفتوح فجأة لقيت ايد مسكت الجدار ولقيت رأس متغطية بالشعر طالعة بين الايد كأنها نايمة علي الهوا وجسمها كلة طلع بنفس الطريقة ووقفت علي الارض وبدأت تتحرك ناحيتنى كأنها انسان آلي بالظبط ومع كل حركة بتعملها بيطلع من جسمها صوت وانا واقفة مش قادرة اتحرك

_انتى عاوزة منى أي؟

ردت:ميرا

اكمل؟؟

🌷قلب لا يقبل الهزيمه🌷8 🌹البارت الثامن🌹




🌷قلب لا يقبل الهزيمه🌷8

🌹البارت الثامن🌹

اسكندريه........فيلا اشرف

فى غرفة سليم

نظرت رضوى إلى سليم بأستغراب وسألته

رضوى :- هى ايه دى
سليم :- نهض وقال مش عارف يا رضوى بس كل اللى اعرفه ان حياتى اتغيرت من يوم ما انتى دخلتى فيها كنا انا ورانيا عايشين فى سعاده من ساعة ما شافتك معايا وهى حست بالغيره واتجننت ومصممه ان انا اعلن جوازنا
رضوى :- نهضت وجلست على الأريكة ونظرت له وقالت طيب ما تعلن جوازكم ايه المشكله
سليم :-مش هينفع قولتلك
رضوى :-ليه مش هينفع انت لما اتجوزتها من وراه اهلك مكنتش عامل ليه حساب ان هيجى يوم وتواجهم بالحقيقه
سليم :-كنت عامل حسابى على كده بس دخولك حياتى غير حاجات كتير من اللى كنت مخطط ليها
رضوى :- لو المشكله فيا ف متشغلش بالك انا من بكره راجعه البلد وانت عيش حياتك زى ما كنت مخطط ليها
سليم:- ما هو ده اللى شغلنى يا رضوى انك تمشى وتسبينى
رضوى:- بتوتر ها ت.ت.تقصد ايه مش فاهمه
سليم :- انا نفسى مش فاهم حاجه خالص يا رضوى اهم حاجه بلاش ترجعى البلد وتسبينى
رضوى :- ها
سليم :- جلس بجوارها ومسك يدها ونظر إليها نظرت ترجى قائلا خليكى جمبى يا رضوى وانا هحاول اشوف صرفه لموضوع رانيا ده
رضوى :- سحبت يدها وقالت بتوتر ت.ت.تصبح على خير
سليم :-بتسأل هتفضلى هنا ومش هتمشى صح ؟
رضوى :- اومأت برأسها بالموافقه
سليم :- احضتنها بسعاده وابتسم لها واحتضن وجهها بين يدبه واقترب من وجينتها وقبلها ونظر لها وقال تصبحى على خير
رضوى :-نظرت له بصدمه
سليم :- ابتسم لها ونهض من على الاريكه وذهب وضع جسده على سريره ونظر إليها وأبتسم على ملامح وجهها المصدومه واغلق عينه وذهب إلى سبات عميق
رضوى :- نظرت على سليم وهو نائم بتعجب ووضعت راسها على الوساده لتنظر إلى الأعلى بتفكير مما قاله لها سليم حتى غلبها النوم وذهبت فى سبات عميق
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فى القاهره......فيلا هشام

وصلت منال مع رحيم الفيلا واستقبالها الجميع بالترحاب بعد أن بلغهم رحيم بالهاتف ونزلت اسماء تركض من أعلى الدرج حتى وصلت إلى والدتها والقت نفسها فى حضن والدتها بأشتياق والدموع انهمرت من عيناها قائله

اسماء :- واحشتينى اوى يا ماما اوى ومسكت يدها وقامت بتقبلها ووقبلت وجينتها والقت نفسها مره آخرى بحضنها
منال :- انهمرت الدموع من عيناها قائله انتى اكتر يا قلب امك ضمت ابنتها بأشتياق لتكمل حديثها بأشتياق قائله يااااه يا بنتى كنت هموت عليكى ربنا يعلم واحشتينى ازاى
اسماء :- بدموع خليكى قاعده هنا معايا علطول يا ماما متبعديش عنى تانى ارجوكى
منال :- ياريت كان ينفع يا ضنايا بس مقدرش اسيب جدك لوحده فى البلد
هشام :- تدخل فى الحديث قائلا ياريت يا منال خليكى عايشه معانا الفيلا واسعه وفيها اوض كتير
منال :- ربنا يوسع عليكم كمان وكمان يا هشام يا ابن عمى بس مينفعش صدقنى
صباح :- احنا لو قولنا لعمى مش هيقول حاجه صدقينى، ياريت والله اهو الاقى حد يسلينى شويه فى البيت ده
منال :- عمى مش هيقول حاجه بس انا مش هقدر اسيبه
احمد :- طيب اجلوا الكلام ده لبكره وخلوها تطلع تنام دلوقتى اكيد تعبانه من الطريق
اسماء :- لاء تنام ايه انا هقعد معها لصبح
منال :- روحى انتى مع جوزك وبكره عندنا طول النهار نتكلم مع بعض
اسماء :- لاء مليش دعوه انا عايزه انام فى حضنك علشان واحشنى اوى
منال :- يا بنتى مينفعش علشان جوزك
رحيم :- نظر لمنال وقال مفيش مشكله يا مرات عمى خليها معاكى النهارده
اسماء :- بسعاده هيييييه
رحيم :- نظر لها بحب وابتسم
صباح :- تعالى طيب اوديكى الاوضه اللى هتنامى فيها وصعد الجميع إلى غرفهم
منال :- دخلت الغرفه الخاصه بها ومعها ابنتها وبدلت ملابسها واتجهت إلى السرير ونامت عليه بأرهاق وأخذت ابنتها بحضنها وقالت طمنينى يا بنتى عامله ايه مع جوزك
اسماء :- كويسه
منال :- ومالك بتقوليها كده من غير نفس
اسماء :- لاء عادى بس يعنى وصمتت
منال:- بس ايه اتكلمى يا بنتى
اسماء :- مش قادره احبه يا ماما مش حاسه بأى حاجه من ناحيته خالص
منال :- ليه بس يا بنتى رحيم شهم وراجل وحنين عليكى وبيحبك اوى انتى مشوفتيش الفرحه اللى كانت فى عيونه لما شاف اتصالك ولا الضحكه اللى كلها حب وهو بيكلمك رحيم لو مكانش بيحبك مكانش راح المشوار ده كله علشان يجيبنى ليكى
اسماء :- رحيم بيحبنى اسكتى يا ماما اصلك متعرفيش حاجه
منال :- بقلق ليه هو بيعملك حاجه ولا بيمد أيده عليكى
اسماء :- لالالا خالص بس هو قلبه مشغول بواحده تانيه
منال :- وعرفتى منين
اسماء :- هو بنفسه اللى قالى كده
منال :- بأستغراب رحيم لاء مستحيل اصدق الكلام ده
اسماء :- والله يا ماما زى ما بقولك كده
منال :- طيب ازاى انا شوفت حبك فى عينه يا بنتى انا مش صغيره واعرف كويس اوى فى المواضيع دى
اسماء :- انتى حره عايزه تصدقى نفسك براحتك
منال :- انا متأكدة من كلامى اكيد انتى اللى فهمتى غلط
اسماء :- لاء انا فهمت صح يا ماما
منال :- انا هعرف كل حاجه بطريقتى نامى يلا تصبحى على خير
اسماء :- وانتى من أهله واغلقت عيناها ونامت فى حضن منال
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فى غرفة رحيم

دخل رحيم غرفته وقام بتبديل ملابسه وألقى جسده على السرير ليقترب من الوساده ويستنشق رائحة اسماء بحب واغلق عينه وتنهد قائلا

رحيم :- بحبك اوى يا اسماء وبحلم باليوم اللى هتجمعنا مخده واحده وتنامى فى حضنى واعترفلك بكل مشاعرى اتجاهك نفسى اقولك ان انتى اللى انا بحبها من زمان اوى انتى الفرحه اللى نورت حياتى والفرصه اللى جت ليا من غير ميعاد انتى شمسى وانتى قمرى اللى بينور سمايا فى ليل طويل مشاركه فيه احلامى اااااه يا اسماء انا لو فضلت اتكلم علي كل حاجه فيكى هحتاج عمر تانى على عمرى علشان اخلص فيكى كلامى واحتضن الوساده واقترب اكثر لها واستنشقها إلى ان اغمض عينه وذهب فى نوم عميق
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بغرفة احمد

دخل الاثنين الغرفه الخاصه بيهم واغلق احمد الباب ونام على الاريكه بدون أن ينطق معها بحرف نظرت له نسرين بدموع وجلست على السرير ووضعت يدها على وجهه و اجهشت بالبكاء استغرب احمد صوت البكاء لينظر اتجاه الصوت ويجلس قائلا

احمد :- ايه ده فيه ايه
نسرين :- انا مش قادره استحمل معاملتك معايا اكتر من كده يا احمد غلط انا عارفه بس طلبت منك السماح انا اتسرعت فى الحكم عليك واخد جزائى كفايه معاملتك دى يا احمد ارجوك
احمد :- تنهد وقام جلس جوارها على السرير ونظر لها ومر وقت وهو ينظر لها بصمت ليقترب لها اكثر ويحضتنها
نسرين :- ازدادت بالبكاء وهى فى أحضانه
احمد :- ملس على ظهرها بحنان وقال ششش أهدى يا نسرين خلاص
نسرين :- بدموع انا بحبك بحبك اوى يا احمد
احمد :- ابتسم بفرحه وقال اخيرآ نطقتى
نسرين :- انا اسفه والله مكنتش اعرفك كويس ولما عرفتك عشقتك وندمة على كل لحظه عشتها فى البعد عنك وعلى كل كلمه جرحتك بيها
احمد :- احتضن وجهها بين كفوف يده واقترب من شفتيها واتلهمهما بأشتياق
نسرين :-اقتربت اكثر له واحضتنته بذراعيها أكثر ليقترب جسدهم أكثر
احمد :- ابتعد عنها قليلا ونظر لها برغبه ومد يده وانزل حمالة القميص وانزل الاخرى
نسرين :- احمرت وجينتها خجلا ونظرت له
احمد :- نظر لها بتسأل وقال لو مش حابه اقرب ليكى قولى
نسرين :- مدت يدها بخجل وبدأت تنزع التيشيرت من على جسده لتقترب من صدره العارى وتقبله
احمد:- ابتسم لها ونظر إليها ليقترب من عنقها ويقبلها بشغف وبدأت صوابعه تتداعب شفتيها لينظر لهم برغبه ويقترب منهم و يلتهمهم بشغف شديد لترجع للخلف ويريح جسدها على السرير ليقترب أكثر لها و(......)
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
اشرقت شمس صباح يوم جديد بنورها الساطع فى سماء الاسكندريه لتبدء رضوى بفتح عيناها على صوت رنين هاتف سليم لتنظر له تجده مازال نائمآ نهضت من على الأريكة أتجهت إلى المرحاض وبعد مرور وقت قصير خرجت رضوى وقبل أن تظهر سمعت صوت سليم يتحدث فى الهاتف قائلا

سليم :- انا زهقت بقى يا شيخه كل شويه زعلانه منك زعلانه منك حاولت كتير افهمك ان مفيش حاجه من اللى فى دماغك دى وانتى مصممه تحرقى دمى بتطلبى الحاجه بشتريها ليكى حتى لو هتقصر معايا فى ميزانية الشركه امتى بقى هتفهمى وتحسى بيا
رانيا :- انت من امته بتتكلم معايا بالطريقه دى يا سليم واضح بنت عمك عرفت تلعب بعقلك كويس اوى وانا بقى مش هسيبك ليها فاهم وأغلقت السكه قبل أن يجيب عليها
سليم :- القى الهاتف بجواره على السرير وزفر بضيق
رضوى :- ابتسمت بسعاده بعد سماعها حديث سليم لرانيا ولكنها سريعآ انتبهت لنفسها لتستغرب من السعاده التى شعرت بيها تحركت اتجاه التسريحه لتبدء بتمشيط شعرها
سليم :- نظر لها و نهض من مكانه واتجه إلى رضوى ووقف خلفها ليحدق بها فى المراه قائلا صباح الخير
رضوى :- حدقت له فى المراه وقالت بنبره متعلثمه ص.ص.صباح النور
سليم :- أقترب أكثر لها ومسك خصله من شعرها بأعجاب قائلا، بحب اشوف شعرك علطول واقترب منها اكثر واغلق عيناه واستنشق رائحتها
رضوى :- حدقت بيه بأستغراب مستعجبه مما يفعل وألتفتت له قائله ا.ا انت بتعمل ايه
سليم :-بتسأل انتى بتحطى ايه فى شعرك ريحته جميله اوى
رضوى :- ببلاها ها
سليم :-نظر لها وقال مالك
رضوى :- بتعلثم قالت م.م.مفيش
سليم :- قربها أكثر له قائلا ولما مفيش ليه مش على بعضك
رضوى :-بنبره متعلثمه قالت ل.ل لو سمحت سبنى
سليم :-اقترب لها وقال ليه مش عايزه تبصى فى عينيا
رضوى :- بتلعثم ونظرات مربكه من افعال سليم معها ابعدته عنها قائله ل.ل.لو سمحت بلاش اسلوبك ده معايا علشان تستفزينى
سليم :- نظر لها وقال رضوى انتى فيه حد فى حياتك
رضوى :- بتعجب نعم وده يخصك فى ايه
سليم :- تنهد قائلا جاوبينى يا رضوى فيه حد فى حياتك
رضوى :- نظرت له بألم شديد و قالت انا عمرى ما دخل راجل فى حياتى ولا هقبل ادخل راجل فى حياتى يا سليم
سليم :- بأستغراب ليه
رضوى :- اكيد انت عارف اللى عمك عمله فى ماما وكل ده ليه علشان البيه كان عايز يعيش مع اللى قلبه اختارها حتى لو هيدوس على قلب واحده ملهاش اى ذنب انها حبيته وانا عمرى ما هسمح لراجل يدخل حياتى واعيش معاه نفس اللى امى عاشته مع عمك
سليم :- بس الرجاله كلها مش زى عمى يا رضوى
رضوى :- ابتسمت بألم شديد وقالت لاء يا سليم الرجاله كلها واحده بدليل انت اهو
سليم :- بتسأل أنا مالى
رضوى :- انت اهو جريت وراه قلبك واتجوزت اللى قلبك حبها من وراه أهلك و اتجوزتنى انا بأمر من جدى ونفس التجربه بعيشها معاك مع فرق بسيط امى كانت بتحب عمك إنما أنا ولا فارق معايا وجودك فى حياتى علشان عارفه ومتأكده انك فتره مؤقته فى حياتى وهتنتهى فى اى وقت وكل واحد هيروح لحاله
سليم :- نظر لها بتوتر وقال بتسأل رضوى هو احنا ممكن نكمل مع بعض حياتنا
رضوى :- نظرت له بأستغراب وقالت ازاى يعنى
سليم :- لاء مش قصدى انا بقول مثلا يعنى
رضوى :- لاء
سليم :- ليه
رضوى :- ببساطه علشان انت واحد متجوز يا سليم ومش انا اللى تاخد راجل من مراته
سليم :- طيب لو مثلا طلقة رانيا
رضوى :- بسهوله كده
سليم :- هو ايه اللى بسهوله
رضوى :- يعنى تحبها وتخليها تحبك وتتجوزها من وراه أهلك وبعد كده بكل سهوله تقول أطلقها امال ازاى كنت بتحبها
سليم :-ها ل.ل.لاء طبعآ ده مش هيحصل انا بقول مثلا لو حصل كده
رضوى :- تنهدت وقالت برضه لاء يا سيلم انا عمرى ما هكون ليك ولا لغيرك انا عمرى ما هكون ملك راجل يتحكم فيا زى ما هو عايز
سليم :- على فكره انتى غلطانه يا رضوى الموضوع مش حكاية تحكم ولا اوامر انتى لو حبيتى بجد غصب عنك هتمشى وراه قلبك وهتلاقى نفسك بقيتى شخصيه تانيه خالص ببساطه الحب بيغيرنا يا رضوى بس للاحسن
رضوى :- ابتسمت له وقالت الحب اللى يكسر كبريائى ويضعف شخصيتى ويوجعنى بناقص منه وقلبى اخرجه من مكانه وادوس عليه برجلى احسن ما اسمح لحد غيرى يدوس عليه ويكسره
سليم :- انتى ازاى كده
رضوى :-كده ازاى
سليم :- بالقوه دى
رضوى :- بألم علشان اتربيت على ايد ست بمليون راجل وصمتت قليلا وقالت طلقنى يا سليم
سليم :- نظر لها بصدمه وقال اطلقك
رضوى :-ايوه طلقنى ملوش لزوم نفضل مع بعض تانى انت ليك حياتك وانا كمان هرجع لحياتى من تانى فى البلد
سليم :- اقترب لها وقال انتى واعدينى انك مش هتسبينى وتمشى يا رضوى
رضوى :- هزت راسها يمين وشمال بنفى وقالت للاسف كلامك ده أكد ليا انكم كلكم واحد عندكم استعداد تدوسوا على الواحده لما تتأكدوا من حبها ليكم وتجروا وراه غيرها بس انا مش هعمل زى مرات ابويا مهما حصل يا سليم
سليم :- انتى ليه محسسانى أن مش هو ده هدفك اللى اتجوزتينى علشانه بالاتفاق مع بابا
رضوى :- مكنتش اعرف ساعتها أنها مراتك وصدقنى لو كنت اعرف مكنتش هقبل اتجوزك لو حصل ايه
سليم :- طيب علشان خاطرى بلاش موضوع الطلاق ده دلوقتى حتى اجلي الفكره دى شويه لحد بس ما اظبط امورى مع رانيا
رضوى :- نظرت له بتردد ولم تجيب عليه
سليم :- ردى عليا يا رضوى ارجوكى
رضوى :- جلست على الأريكة بتوتر ونظرت له وقالت مش عارفه اقولك ايه
سليم :- اجابها قائلا وافقى ومش هتندمى
رضوى :- بس هنفضل زى ما احنا
سليم :- بعدم فهم يعنى ايه مش فاهم
رضوى :- يعنى مش هتلمسنى
سليم :-موافق
رضوى :- تنهدت ونظرت له وقالت اوك موافقه بس اوعدنى انك تخلص نفسك فى اقرب وقت وطلقنى
سليم :- بتوتر ا.ا.اه طبعآ ان شاءالله
رضوى :- نهضت وقالت وانا منتظره اليوم اللى هطلقنى فيه بفارغ الصبر يا سليم وتركته
سليم :- نظر لها وقال بتسأل رايحه فين
رضوى :- هدخل اجهز علشان الشغل ولا انت نسيت
سليم :- ابتسم وقال تصدقى فعلا نسيت
رضوى :- نظرت له قائله سبحان مغير الاحوال اللى يشوفك معايا الاول ما يشوفك معايا دلوقتى
سليم :- اقترب لها وقال مكنتش لسه اعرفك كويس يا رضوى بس لما عرفتك كويس الفتره اللى فاتت دى شوفتك على حقيقتك
رضوى :- احم ع.ع.عن اذنك
سليم :- لاء خليكى انتى هنا اجهزى براحتك وانا هدخل الحمام وتركها وذهب إلى المرحاض واغلق الباب خلفه
رضوى :- نظرت له وتنهدت وجلست على الأريكة ورجعت شعرها للخلف لتغلق عيناها للحظات لتهدأ قليلا وفتحت عيناها مره آخره قائله يا ترى يا رضوى تسرعتى بالموافقه دى ولا اختارتى القرار الصح وقامت ذهبت إلى الخزانة الخاصه بيها وفتحتها واخذت منها ملابسها واختارت ملابس لسليم ووضعتها على السرير وارتدت ملابسها ونظرت فى المراه وارتدت حجابها والقت نظره اخيره على مظهرها
سليم :- خرج من المرحاض واخذ ملابسه من على السرير
رضوى :- خجلت من منظره وهو عارى الصدر نظرت له وقالت بتعلثم ا.ا.انا هنزل استناك تحت عن اذنك وفتحت الباب وخرجت وأغلقت خلفها الباب ونزلت إلى الأسفل
سليم :- ابتسم وبدء يرتدى ملابسه
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فى القاهره.......فيلا هشام

استيقظت نسرين من نومها لتنظر بجوارها وتبتسم وتقرب يدها اتجاه وجه احمد بحب وتحركها ببطئ شديد وتقترب من وجينته وتقبله بحب
شعر احمد بالقبله فتح عينه ونظر لها بحب وقال

احمد :- صباحيه مباركه يا عروسه
نسرين :- نظرت له بأستحياء وابتسمت له
احمد :- قبل جبينها وقال امبارح كان اجمل يوم فى عمرى ياريت مرات عمى كانت جات من زمان الواضح كده أن سرها باتع
نسرين :- قهقهت على حديثه قائله عندك حق جات وجابت الخير كله معاها
احمد :- نظر لها بحب وهى تضحك قائلآ تعرفى أن ضحكتك حلوه اوى
نسرين :- بكسوف قالت علشان شايفنى بعيونك الحلوين دول
احمد :- اقترب من شفتيها وقبلها ونظر فى عيناها وقال بحبك
نسرين :- ابتسمت له بحب قائله وانا بحبك اوى يا احمد وندمانه على كل حاجه انا عملتها زعلتك منى
احمد :- خلاص يا عمرى بقى انسى اللى فات وخلينا فى اللى جاى
نسرين :- واللى جاى أن شاءالله هيكون اجمل واحلى
أحمد :- بحب قال إن شاءالله يا عمرى
نسرين :- ابتسمت له وتحركت من على فراشها وقبل أن تلمس الأرض
احمد :- جذبها مره آخرى له وقال انتى رايحه فين كده
نسرين :- هدخل اخد شاور
احمد :- نظر لها بمكر وقال وليه تخدى شاور دلوقتى واحنا عندنا مواضيع كتير محتاجين نتكلم فيها
نسرين :- بعدم فهم نظرت له وقالت مواضيع ايه
احمد :- جذبها له واقترب منها و(.......)
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فى اسكندريه.....فى فيلا اشرف

استيقظت مى من نومها وتململت على فراشها بتعب شديد ونظرت اتجاه جاسر وهو نائم بجوارها واعتدلت لتجلس جانبه وربت على كتفه بحنو قائله

نسرين :- حبيبى اصحى يلا يا قلبى هنتأخر على الشغل
جاسر :- فتح عينه ونظر لها بحب وقال صباح الورد والفل والياسمين يا عمرى
مى :- ابتسمت وقالت صباح النور يا قلبى قوم يلا
جاسر :- اقترب منها وقبل وجينتها بحب وقال حاسس انك تعبانه
مى :- يعنى شويه أول الحمل بقى والترجيع والمغص دول اللى بيتعبونى شويه
جاسر :- بدعابه ياريت كان ينفع أن انا اللى احمل مكنتش سيبتك تعبتى كده
مى :- قهقهت وقالت طيب ازاى هو انتو بيجيى ليكم البريود
جاسر :- ضمها فى حضنه وقهقه وقال كنت عارف انك هتقولى كده
مى :- لان ده الرد المناسب لكلامك يلا قوم علشان نجهز لشغل علشان منتأخرش
جاسر :- بترجى ما تخليكى نايمه على ضهرك علشان خاطرى
مى :- نظرت له وقالت تانى يا جاسر انت مبتزهقش من الكلام فى الموضوع ده
جاسر :- موضحآ لها انا خايف عليكى والله الطريق والشغل ونزول السلم وطلوعه كل ده مجهود عليكى يا عمرى
مى :- يا حبيبى انا خايفه عليه اكتر منك ومحافظه على نفسى ومش بتعبها بس برضه مش هقدر اقعد فى البيت طول النهار لوحدى زى قرد قطع كده حتى رضوى نزلت الشغل كان ممكن اوافق لو هى قاعده فى البيت كنا هنسلى بعض
جاسر :- تنهد بقلة حيلة وقال ماشى يا حبيبتى اللى يريحك قومى يلا جهزى نفسك
مى :- قبلته قبله صغيره على شفاه وقامت دخلت المرحاض
جاسر :- تتبعها بنظراته وهى متجه إلى المرحاض وابتسم بحب وقام من على سريره ولكن قبل أن يتحرك من مكانه أعلن هاتفه عن وجود اتصال اخذه ونظر له بأستغراب واجاب قائلا الو مين معايا
المتصل :- حضرتك استاذ جاسر
جاسر :- اجابه قائلا ايوه انا مين حضرتك
المتصل :- انا المحامى محمد رضوان
جاسر :- بأستغراب خير حضرتك عايز ايه
المتصل :- ممكن اجى لحضرتك الشركه النهارده فى موضوع مهم
جاسر :-بتسأل الموضوع بخصوص ايه ممكن اعرف
محمد :- حضرتك هتعرف كل حاجه لما اجيلك الشركه النهارده
جاسر :- اجاب قائلا تمام انا منتظر حضرتك فى مكتبى
محمد :- بأمتنان شكرآ مع السلامه حضرتك
جاسر :- اغلق الهاتف ونظر له بأستغراب ووضعه على الطاوله الخشبيه الخاص بالغرفه وانتظر حتى خرجت مى من المرحاض ليرمقها بنظرات اعجاب ويذهب اتجاهها ويجذبها داخل أحضانه قائلا بقولك ايه هو احنا متأخرين اوى يعنى
مى :- بأبتسامه قالت له اه متأخرين عايز ايه يعنى
جاسر :- بنظرة لئيمه قال كنت عايز اطمن على ابنى اللى فى بطنك وغمز لها
مى :- ابتعدت عنه وقالت بطل قلة ادب واخلص
جاسر :- بأستغراب قلة أدب انتى ليه محسسانى ان احنا مخطوبين وبطلب منك حاجه عيب انتى مراتى يا عبيطه
مى :- قهقهت وقالت بدعابه حصل امته ده
جاسر :- اسألى اللى فى بطنك يا اختى
مى :- اكيد شربتنى حاجه اصفرا بقى تعمل فيا كده اومال لو مكنتش انت ابن خالى جالك قلب تعمل فيا كده يا قاسى
جاسر :- وحياة امك اللى هى عمتى بت انتى عندك حد اهبل فى العيله
مى :- اه ابن خالو اشرف الصغير عبيط شويه وقهقهت
جاسر :- رمقها بنظره وقام بالركض خلفها
مى :- ركضت وهى تقهقه وصعدت فوق السرير وقالت احنا اسفين يا صلاح
جاسر :- ركض خلفها فوق السرير وأمسك بها والقى جسدها على السرير واقترب منها قائلا بقى انا عبيط ده انا هقطعك
مى :- وهى تقهقه بهزر يا رمضان ايه مبتهزرش
جاسر :- وهو يقترب منها قال لاء بهزر يا اختى واقترب من شفتيها وقبلهما بشغف
مى :- أبعدته عنها ونهضت قائله انت ايه ما هتصدق اخلص يلا
جاسر :- وضع يده على وشه قائلا منك له يا بعيده بنى ادمه فصيله ونهض ودخل المرحاض
مى :- نظرت له وهو يسير وقهقهت على حديثه لها وارتدت ملابسها وخرج جاسر وارتدى ملابسه واده فرضه وخرجوا الاثنين من الغرفه ونزلوا إلى الأسفل وقالوا
الاتنين :- صباح الخير
اشرف :- صباح النور اقعدوا كلوا يلا
الاتنين :- جلسوا على المقاعد الخاصه بيهم وتناولوا وجبة الإفطار
جاسر :- بتسأل اومال فين سليم ورضوى منزلوش
اشرف :- اجاب قائلا لاء
مى :- ما هما علطول بينزلوا متأخرين
رضوى :- وهى تنزل من على الدرج قالت اسم الله عليكم انتوا قال يعنى بتنزلوا من فجر ربنا
جاسر :- بأبتسامه الناس تنزل تقول صباح الخير ودى تنزل تقول شكل للبيع
سليم :- نظر بجواره إلى رضوى قائلا مجبتش حاجه من عندى اهو احسن واحده تقول شكل للبيع
رضوى :- والله سامع يا عمى بيقولوا ليا ايه
اشرف :- اسكت انت وهو محدش ليه دعوه بيها كله الا رضوى دى قلب عمها
مى :- يا سلام يا خالو يعنى هى بس اللى قلبك متشكرين يا مصر
جاسر :- بأبتسامه قابل بقى يا عم شوف هتعرف تخلص منهم ازاى
اشرف :- هى قلبى وانتى عقلى
مى :- ربنا يخليك ليا يا احلى خالو فى الدنيا
اشرف :- نظر لاولاده قائلا بذمتكم مش الفيلا بقى ليها طعم لما الاتنين نورو حياتكم الفيلا كانت دمها سم بعد موت امكم الله يرحمها وهما ردوا فيها الروح من جديد
الجميع :- الله يرحمها
رضوى :- ربنا يخليك لينا يا عمو
اشرف :- ويخليكم ليا يا ولاد وتملوا عليا الفيلا اولاد انا عايز أحفاد كتير فاهمين
جاسر :- انا عن نفسى عملت كده الدور الجاى على عم سليم بقى
رضوى :- نظرت لسليم بخجل ونهضت قائله ا.ا.الحمدالله
اشرف :- نظر لها قائلا اقعدى يا بنتى كملى اكل
رضوى :- شبعت والله يا عمو ونظرت لسليم وقالت ايه لسه قدامك كتير
سليم :- نظر لها قائلا ايه لسه مشبعتش
رضوى :- مسكت يده وجذبته لينهض قائلا كفايه اكل اتأخرنا على الشغل
سليم :- نظر إلى يدها
رضوى:- تلون وجهها سريعآ بحمرة الخجل وتركت يده وقالت احم ي.ي.يلا اخلص
سليم :- ابتسم لها ولم يتحرك من مكانه
رضوى :- نظرت له بخجل وتركته وركضت إلى الخارج
سليم :- نهض سريعآ وركض خلفها وقال مالك طلعتى تجرى ليه
رضوى :-اخذت نفسآ عميقآ قبل أن تتكلم بتوتر وقالت م.م.مفيش بس اتأخرنا على الشغل
سليم :-نظر لها وقال علشان كده يعنى
رضوى :- بنبره متعلثمه ا.ا ايوه
سليم :- نظر لها قائلا ياريت لما تلمسينى متتكسفيش اوى كده علشان انا جوزك مش راجل غريب وداعب وجهها وقال وبعدين دى ايدي اومال لو كنتى فى حضنى كنتى عملتى ايه
رضوى :- اتسعت عيناها وقالت ببلاها ها
سليم :- ابتعد عنها واستدار واعطاها ظهره وأخذ يطلق صفيرآ خافتآ من بين شفتيه وصعد السياره
رضوى :- نظرت له بغيظ وصعدت السياره وقالت بعصبيه انت مفكر نفسك مين علشان تتكلم معايا كده لاء بقولك ايه اتظبط معايا واتعدل كده وبلاش نغمة انتى مراتى وانا جوزك والجو الفاكس ده احترم نفسك معايا ماشى
سليم :- يخربيتك كل ده علشان كنت بهزر معاكى ايه راديو واتفتح انا مقصدش حاجه وحشه انا كان قصدى هزار مش اكتر انا يا ستى غلطان علشان قولت اهزر معاكى ده انتى حاجه صعبه اوى وتنهد وشغل السياره واتجه بها إلى الشركه
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فى القاهره.....فى فيلا هشام

استيقظت اسماء من نومها ونظرت بجوارها على السرير ولم تجد والدتها نهضت وذهبت إلى المرحاض وبعد وقت خرجت وقامت بتأدية فرضها وخرجت من الغرفه اتجهت إلى الأسفل ووجدت جميعهم يجلسون على طاولة الطعام جلست على المقعد الخاص بها بجانب زوجها رحيم قائله

اسماء :- صباح الخير
الجميع :- صباح النور
احمد :- ايه النوم ده كله يا بنت عمى ده كأنك بقالك سنه منمتيش
اسماء :- نظرت له بحب وقالت ما انا نمت كتير كده علشان نمت فى حضن ست الحبايب
احمد :- اوباااااا ده اعتراف واضح وصريح أن حضن رحيم مش بتعرف تنام فيه انا بهدى النفوس بس
اسماء :- حدقت احمد بنظرة غيظ قائله مفيش حضن فى الدنيا زى حضن امى
منال :- ربنا يسعدك يا بنتى واكيد برضه رحيم حنين عليكى وحضنه ليكى امان
رحيم :- نظر لمرات عمه بألم قائلا اكيد يا مرات عمى بس هى تلاقيها مكسوفه تقول كده
اسماء :- همهمت بصوت منخفض قائله اللى ميعرفش يقول عدس
نسرين :- مدت يدها اتجاه فم احمد قائله خدى كل دى منى
احمد :- اخذها منها ونظر لها بحب وقبل يدها
اسماء :-نظرت لهم بصدمه
صباح :- ابتسمت لهم متمنيه لهم السعاده قائله ربنا يسعدكم يارب يا ولاد
هشام :- ابتسم لهم وقال يارب
اسماء :- ظلت تتابع احمد ونسرين بغيظ شديد
منال :- نظرت لبنتها بتعجب من أمرها وظلت تتابع ردود افعالها المريبه
انتهى وقت الطعام ونهضوا من على طاولة الطعام وذهب احمد ورحيم كل منهما على العمل الخاص بهم
صباح :- نسرين تعالى يا حبيبتى عايزاكى
نسرين :- حاضر يا مرات خالى وقامت وذهبت معها إلى الداخل
منال :- نظرت إلى ابنتها قائله مالك يا اسماء مش على بعضك ليه
اسماء :- بتوتر قالت ها م.م.مفيش ما انا عادى اهو
منال :- لاء مش عادى يا بنت بطنى ايه اللى فى دماغك قوليلى
اسماء :- نهضت من مقعدها ونظرت لولدتها قائله ما انتى عارفه يا ماما ما انا قولتلك امبارح ان رحيم قلبه متعلق بواحده تانيه
منال :- نظرت لها قائله لاء يا اسماء مش هو ده السبب ايه اللى فى دماغك اتجاه ابن عمك
اسماء :- تلعثمت قائله ا.ا ابن عمى مين
منال :- متستعبطيش يا اسماء انا امك وبفهمك من نظرة عين انطقى ايه اللى فى دماغك قوليلى
اسماء :- تقدمت للامام ونظرت إلى الباب المتجه لحديقة المنزل على مرات عمها ونسرين وقالت انا بحب احمد يا ماما
منال :- نظرت لها بصدمه قائله ايه بتقولى ايه
اسماء :- نظرت لولدتها مأكده لها ما قالته، انا بحب احمد
منال :- بتسأل بتحبى اخو جوزك ازاى طيب وهو
اسماء :- بتسأل هو ايه
منال :- اجابتها قائله وهو مشاعره ايه ليكى
اسماء :- تنهدت قائله للاسف لاء هو مش شيفنى غير زى أخته وبس ، بس انا هفضل وراه لحد ما اخليه يحبنى
منال :- اقتربت لها ونظرت بصدمه لها ورفعت ذراعها إلى الأعلى لتوجه اتجاه وجينتها لتلطتمها لطمه قويه تراجعت بها اسماء للخلف من قوة اللطمه
اسماء :- وضعت يدها على وجينتها بصدمه وقالت انتى بتضربينى يا ماما
منال :- بعصبيه قالت واكسرك رقابتك كمان انتى ازاى تفكرى بالطريقه دى يا خسارة تعبى وتربيتى ليكى يا اسماء ازاى تسمحى لنفسك تبصى للراجل غير جوزك وازاى تفكرى تقربيه ليك وهو راجل متجوز انتى اكيد اتجننتى
اسماء :- قولتلك رحيم بيحب واحده تانيه وأحمد المفروض يكون من حقى انا انا اللى حبيته بجد انا اللي أحق بي مش هى يا ماما
منال :- امسكت بها من شعرها بعد ما الحجاب انزلق من فوقه وسحبتها منه خلفها وصعدت بها الدرج ودخلت الغرفه الخاصه بيها واغلقت خلفها الباب والقت اسماء بالارض قائله الواضح كده أن انا معرفتش اربيكى يا اسماء وانحنت بجسدها للاسفل وأخذت حذائها من قداميها وامسكت به واطاحت بي ضربآ على جسد اسماء لتبدء اسماء تتأوه من الالم قائله
اسماء :- بألم كفايه يا اما حرام عليكى
منال :- وهى مستمره بالضرب قالت خلصت روحك انا اللى هعدلك يا اسماء الحمدالله أن جيت فى الوقت المناسب قبل ما تفضحينا وتجيبى لينا العار
اسماء :- بصراخ حرام عليكى هتموتينى
منال :- ياريت تموتى وتريحنى من عارك يا بنت بطنى واكتفت بضربها وجلست على الأريكة بتعب قائله حرام عليكى هتجيبى اجلى هو انا هلاقيها منين بس ولا منين حرام عليكم بقى الضرب فى الميت حرام وبدأت الدموع تنهمر من عيناها
اسماء :- نهضت من الارض وذهبت بأتجاه ولدتها وجلست بجانبها وربت على ظهرها بحنو وقالت انا اسفه يا ماما حقك عليا متزعليش منى والله العظيم غصب عنى أنا مليش سلطه على قلبى
منال :- وهى تبكى قالت انا عشت عمرى كله ليكم رضيت بالذل والاهانه علشان مبعدش عنكم وكبرتكم علشان تنصفونى مش تتجوزوا وتجيبوا ليا العار ليه تعملى فيا كده ليه
اسماء :- وهى تربت على ظهرها قالت خلاص أهدى علشان خاطرى وانا اوعدك اللى انتى هتقوليلى عليه هعمله بس بلاش دموعك دى بتقتلنى والله وانهمرت الدموع من عيناها
منال :- اخذت ابنتها داخل أحضانها وربت على ظهرها بحنان وقالت حقك عليا يا بنتى متزعليش منى أن ضربتك بس انا عملت كده علشان خايفه عليكى من نفسك مش عايزه يتقال عليكى خاينه احمد ابن عمك بيحبك زى أخته وأقرب حد ليكى ليه تخليه يبعد عنك ويفقد الثقه فيكى وجوزك اللى بيعشقك ده ذنبه ايه تخونيه بتفكيرك ونظراتك
اسماء :- مقاطعه لحديث والدتها قائله قولتلك رحيم مش بيحبنى رحيم قلبه مع واحده تانيه
منال :- حتى لو بيحب واحده تانيه انتى اللى مراته تقدرى تخليه ميشوفش حد غيرك ولو أن انا متأكده أن جوزك بيموت فيكى بس خلينى مع كلامك حافظى على بيتك واكسبى جوزك وخليه يموت فيكى انتى خليه يتقرب منك اكتر اشغلى كل وقته وتفكيره متديش فرصه لواحده تخده منك
اسماء :- بس يا ماما
منال :- مقاطعه لحديث بنتها قائله مفيش بس اسمعى اللى بقولك عليه ونفذيه بالحرف مفهوم
اسماء :- نظرت إلى الأرض فى خضوع قائله مفهوم يا ماما
منال :- انا مش همشى من هنا غير لما اشوفك انتى وجوزك زى السمنه على العسل
اسماء :- تنهدت وقالت حاضر يا ماما وقبلة رأسها وقالت بأسف انا اسفه يا ماما متزعليش منى
منال :- يا بنتى انا مش زعلانه منك انا زعلانه عليكى والله انا كل اللى بتمناه فى الدنيا دى اشوفك انتى واختك مبسوطين فى حياتكم يلا يا حبيبتى قومى روحى اوضك اغسلى وشك وحطى الطرحه وتعالى ننزل ليهم تحت
اسماء :- نظرت لها وقالت حاضر ونهضت وذهبت إلى باب الغرفه ودلفت إلى الخارج وذهبت إلى غرفتها ودخلت جلست على السرير ووضعت يدها على وجهها وظلت تبكى والقت ظهرها على السرير قائله بدعى يارب قوينى علشان اقدر أنساه ونهضت وذهبت إلى المرحاض وفتحت صنبور الماء وبدأت بغسل وجهها بالماء وأغلقت الصنبور ودلفت خارج المرحاض ووقفت أمام التسريحه ووضعت الحجاب على رأسها ونظرت بحزن فى المراه وتنهدت وخرجت من الغرفه وذهبت إلى الأسفل وجلست بجوار والدتها
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

التفاعل والكومنتات وحشين ياجماعة لو مش عجباكوا قولولى عشان أوقفها🤦

🌷قلب لا يقبل الهزيمه🌷 🌹البارت السادس🌹




🌷قلب لا يقبل الهزيمه🌷

🌹البارت السادس🌹

القاهره..... فيلا هشام

رجع احمد من العمل مرهق وجلس على الاريكه بجوار امه وقال

احمد :- خلاااااص تعبان مش قادر
صباح :- ربتت عليه بحنو وقالت ربنا يقويك يا حبيبى احضرك الاكل
احمد :- لاء مش قادر هطلع اخد شاور وانااااام
صباح :- كلك لقمه صغيره
احمد :- معلش يا ماما وقام وقف وقال انا طالع وتركها وصعد إلى الاعلى ودخل غرفته وجدها مظلمه اشعل الاضاءه وجد نسرين نائمه على السرير وفوقها الغطاء نظر لها بعدم اهتمام وذهب إلى المرحاض
نسرين :-فتحت عيناها وقالت هوف يارب قوينى وازاحت الغطاء من عليها وهى ترتدى قميص نوم قصير واغلقت عيناها وقامت بتمثيل انها نائمه
احمد :- خرج من المرحاض ونظر على نسرين وتوتر ووضع عليها الغطاء واخذ نفس عميق وخرجه ببطئ ووضع جسده فوق السرير بأرهاق
نسرين :- تململت على الفراش ووضعت قداميها فوق قدم احمد
احمد :- نظر إلى جسدها وقال يارب هو ايه الحر ده
نسرين :- اقتربت اكثر له
احمد :-ابتلع ريقه وقال كده كتيرررر انا هولع مكانى ونهض سريعآ من على السرير وجلس على الاريكه بتوتر ونظر إليها وهى نائمه وقام اخذ الوساده ووضعها على الاريكه ونام عليها واعطاها ظهره
نسرين :- اتغاظت وقالت بصوت منخفض يا ابن ال وسحبت الغطاء عليها واغلقت عيناها بغيظ
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
اسكندريه....منزل منصور

دخلت رحاب الغرفه عند منصور ونظرت له بغيظ وجلست بجواره على السرير وقالت

رحاب :- واخرتها ايه يا منصور شهر من ساعة ما رجعت من الصعيد وانت على الحال ده
منصور :- سبينى فى حالى واطلعى من الاوضه يا رحاب
رحاب :- هو انا كل ما اجى اتكلم معاك تقولى الكلمتين دول
منصور :- أشق هدومى منك يعنى ما تسبينى فى حالى عايزه منى ايه
رحاب :- عايزه منصور جوزى حبيبى اللى كان علطول قاعد وسطنا و الضحكه مكانتش بتفارق شفايفه
منصور :- بنتى كسرتنى أوى يا رحاب كشفتنى قصاد نفسى اوى ورتنى أن الثمره اللى انا زرعتها فيهم وهما صغيرين طرحت كره ليا دلوقتى لما كبروا
رحاب :- يا حبيبى مش رضوى بس اللى عملت معاك كده؟ والتانيه فرحت لما شافتك يبقى خلاص سيب رضوى دى لزمن وبكره يعرفها قمتك
منصور :- الكلام سهل عليكى علشان مجربتيش نظرة الكره من عيون ولادك ليكى الموت اهون من النظره دى يا رحاب
رحاب :- عارفه وحاسه بيك بس الدنيا موقفتش عليها انزل تانى شغلك وشوف مصالحك بقى
منصور :- قبل اى حاجه انا لازم ارجع تانى الصعيد أبويه لو سامحنى هيقدر يخلى رضوى كمان تسامحنى
رحاب :- يووووه بقى مش هنخلص من ام الموضوع ده اعمل اللى عايز تعمله يا منصور وخرجت واغلقت الباب خلفها
منصور :-نظر لها وتنهد بوجع
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فى فيلا اشرف

دخل سليم ورضوى الفيلا وجلسوا على الاريكه امام اشرف

اشرف :-نظر لهم بأستغراب وقال كنتوا فين كده
سليم :- فى الشغل يا بابا
اشرف :- وكنت واخد رضوى معاك
رضوى :- اه ما انا هشتغل معاه فى الشركه يا عمى
اشرف :- بفرحه بجد والله احسن حاجه عملتوها
سليم :- قعدت تزن على دماغى وتقولى بقعد طول النهار لوحدى فى الفيلا وبزهق اخدها الشغل معايا وخلاص
اشرف :- انا كنت بشيل همها وانا فى الشغل والله كده بقى ارتحت
وفى ذلك الوقت دخل جاسر ومى والسعاده تغمرهم وقال جاسر
جاسر :-بفرحه باركوا لينا مى حامل
اشرف :- بسعاده نهض واحتضن مى وقال مبروك يا حبيبت خالو
مى :- بفرحه الله يبارك فيك يا خالو
رضوى :-احتضنتها و قبلتها وقالت مبروك يا مى ربنا يكملك على خير
مى :- الله يبارك فيكى يا حبيبتى عقبالك يارب
سليم:- مبروك يا مى
مى :- الله يبارك فيك يا سليم عقبالك انت ورضوى
رضوى :- نظرت إلى سليم بأحراج ونظرت إلى عمها
جاسر :- هو كله بارك ليها هى ومحدش بارك ليا انا ليه
رضوى :-ابتسمت وقالت مبروك يا جاسر
اشرف :- مبروك يا ابنى
سليم :- مبروك يا جاسر ايوه كده هتخلونى ابقى عم بقى
جاسر :- وعقبال ما تخلينى انا كمان عم
رضوى :- احم طيب يا جماعه عن اذنكم هطلع اغير هدومى
اشرف :- و انزلى علشان تاكلى
رضوى :- حاضر و صعدت إلى الغرفه
اشرف :- ريحى بقى يا حبيبتى متعمليش مجهود كتير
مى :- أن شاءالله يا خالو
اشرف :- يلا اطلعوا غيروا هدومكم وانزلوا علشان ناكل
سليم :- صعد غرفته وخلع سترته والقها على السرير وذهب المرحاض
رضوى :- اخذت ملابس سليم ووضعتها بخزانة الملابس وحضرت له ملابس خروج ووضعتها على السرير وجلست على الاريكه وبعد وقت خرج سليم من المرحاض ونظر للملابس وقال
سليم :- لاء انا مش خارج
رضوى :- بأستغراب غريبه اول مره من ساعة ما رجعنا من الصعيد متخرجش
سليم :- تعبان مش قادر أخرج فيه مانع
رضوى :- لاء مفيش واتجهت إلى خزانة الملابس مره اخرى واخرجت له ملابس بيت ورجعت ملابس الخروج مكانها
سليم :-ارتدى ملابسه وقال يلا بينا
رضوى :- لاء مليش نفس انزل انت
سليم :- انزلى يلا كلى، انتى مش بتاكلى خالص
رضوى :- لو جعانه هاكل مش هستنى عزومه يعنى
سليم :- براحتك وتركها ونزل إلى الاسفل
رضوى :- وقفت امام المراه ونظرت إلى وجهها بحزن ورفعت ذراعها وتركت شعرها ينسدل على ظهرها ونظرت على انعكاس صورتها بأعجاب وتنهدت وشعرت بألم فى بطنها ذهبت إلى المرحاض وبعد وقت خرجت وبدأت تجمع شعرها للخلف مره اخرى واتفاجئت بوجود سليم فى الغرفه اتوترت وقالت ا.ا انت هنا من امته
سليم :- طيب ما انتى عندك شعر اهو زى اى واحده امال ليه علطول بتلميه وبتبقى شبه القرعه
رضوى :- جمعت شعرها للخلف وقامت بتثبيته وقالت انا حره
سليم :- على فكره شعرك حلو اوى
رضوى :-نظرت له وقالت شكرآ
سليم :- اتجه إليها وقال والله مش بجامل شعرك طويل وناعم ليه بترفعيه كده وبتبقى شبه الرجاله
رضوى :- كده بحبه مرفوع برتاح فيه كده
سليم :- اقترب اكثر لها ونزع التوكه من شعرها وانزله على ظهرها ولعب بأصابعه فى شعرها وقال كده احلى
رضوى :- بتوتر نظرت له ورفعت يدها حتى تجمع شعرها مره اخرى
سليم :- مسك يدها وقال سبيه
رضوى :- نظرت إلى يده وقالت لو سمحت سيب ايدى
سليم :- نظر لها وقال بتسأل ليه
رضوى :- ك.ك.كده
سليم :- رجع شعرها وراء اذنها وقال احلى حاجه انك محجبه وتركها واتجه إلى السرير ونام عليه
رضوى :-نظرت له بأستغراب وجمعت شعرها مره اخرى للاعلى ونامت على الاريكه وقالت سليم
سليم :- امممم
رضوى :- هو انت ليه بتعمل كده
سليم :- نظر لها بأستغراب وقال بعمل ايه
رضوى :- بتغضب ربنا وقابل انك تعيش مع واحده فى الحرام
سليم :- ها ب.ب.بس انا مش بعمل حاجه حرام
رضوى :-نظرت له وقالت لاء بتعمل وانا سمعتك بودنى وانت بتتكلم معاها الكلام القذر ده واحنا فى الصعيد والنهارده لما دخلت حضنتك بطريقه مقززه
سليم :- اكيد مش هقبل اغضب ربنا يا رضوى انا عارف دينى كويس
رضوى :- اومال تسمى اللى انت بتعمله ده ايه
سليم :- سميه بالحلال
رضوى :- بصدمه بالحلال
سليم :- ايوه انا متجوز رانيا بس محدش هنا يعرف الموضوع ده انا بس مستنى الوقت المناسب وهبلغهم الخبر
رضوى :-نظرت له بصدمه
سليم :- سكتى ليه
رضوى :- هقول ايه خلاص مبقاش فيه كلام يتقال يا سليم
سليم :- تقصدى ايه
رضوى :-نهضت وجلست على الاريكه وقالت مدام انت متجوزها طلقنى يا سليم
سليم :- ما انتى عارفه أن بحب واحده تانيه فرقت معاكى ايه إذا كنت متجوزها ولا لاء
رضوى :- لان انا وافقت اتجوزك علشان ابوك هو اللى طلب منى كده علشان ابعدها عنك بس بيتهيألى كده الموضوع بقى اكبر من اللى عمى مفكر فيه وانا وجودى دلوقتى ملوش اى لازمه يبقى ليه افضل على ذمتك
سليم :-جلس وقال يعنى بابا هو اللى كان متفق معاكى تبعديها عنى
رضوى :- ايوه انت بقى بلغه براحتك انك متجوزها مش مجرد واحده ماشى معها والسلام
سليم :- هطلقك يا رضوى بس مش دلوقتى لما اكون جاهز أعلن فيه خبر جوازى من رانيا
رضوى :- وهتكون جاهز امته
سليم :- لسه مش عارف
رضوى :- طيب ياريت تنجز بقى علشان عايزه ارجع لحياتى الطبيعيه ونامت مره اخرى على الاريكه
سليم :-نظر لها بضيق ونام هو الاخر على السرير
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فى القاهره.....فيلا هشام

نامت اسماء على السرير وهى بتفكر فى الحديث الخاص الذى دار بين نسرين وصباح نظر رحيم لها وقال

رحيم :- اسماء يا اسماء
اسماء :- ها ا.ا.ايوه
رحيم:- سرحانه فى ايه بنادى عليكى مش بتردى
اسماء :- ولا حاجه كنت عايز تقولى حاجه
رحيم :- مش عايزه تشوفى امك
اسماء :-جلست وقالت بأشتياق ايوه هتجنن عليها
رحيم :- ايه رأيك نجبها تقعد معانا كام يوم
اسماء :- بفرحه بجد
رحيم :- ايوه بجد هى واحشتنى انا كمان
اسماء :- امته طيب
رحيم :- هروح بكره اجبها بنفسى
اسماء :- بفرحه شكرآ يا رحيم ده انا كنت هموت واشوفها
رحيم :- بعد الشر عليكى انا حسيت انها واحشتك علشان كده قولت اروح اجبها ليكى
اسماء :- انت بجد جميل اوى وبتعرف انا بفكر فى ايه من غير ما أقوله
رحيم :- ابتسم لها وقال يلا نامى تصبحى على خير
اسماء :- بأبتسامه وانت من أهله ونامت مره اخرى على السرير وهى سعيده
رحيم :-نظر لها بحب وابتسم بسعاده واغلق عينه ونام
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
اشرقت شمس صباح يوم جديد بنورها الساطع فى سماء الاسكندريه ليبدء سليم بفتح عينه على صوت رنين هاتفه اخذه و نظر فى الشاشه وجدها رانيا جلس واجاب على الهاتف وقال

سليم :- صباح الخير يا قلبى
رانيا :- بزعل صباح النور
سليم :- مالك بس
رانيا :- انتظرتك كتير و مجتش
سليم :- معلش يا قلبى انا كنت راجع من الشغل تعبان اوى و مقدرتش أخرج و اجيلك
رانيا :- تعبان ولا حبيت القاعده فى البيت علشان بنت عمك
سليم :-نظر إلى رضوى وهى نائمه امامه على الاريكه
رانيا :- روحت فين بكلمك
سليم :- ها معاكى بنت عمى ايه اللى هحب القاعده فى البيت علشانها ما انتى شوفتيها مسترجله ازاى، هبص ليها على ايه بس معلش يا قلبى متزعليش بقى
رانيا :- انت بقيت تزعلنى كتير اوى اليومين دول
سليم :- انا مقدرش على زعل القمر بتاعى انا هصلحك بطريقتى بليل
رانيا :- لما نشوف هتيجى النهارده ولا هتسبنى زى امبارح
سليم :- خلاص بقى يا روحى سامحينى
رانيا :- ماشى
سليم :- يلا يا حبيبتى اشوفك كمان شويه فى الشركه باى واغلق السكه
رضوى :- قامت وجلست على الاريكه وقالت صباح الخير
سليم :- صباح النور صاحيه من بدرى
رضوى :- نهضت من على الاريكه واتجهت إلى المرحاض وهى تتحدث قائله صحيت على صوت التليفون ودخلت واغلقت الباب خلفها
سليم :- قام من على السرير واتجه إلى باب المرحاض وطرق عليه وقال هتفطرى
رضوى :- اجابته من الداخل وقالت لاء
سليم :- بس انتى مأكلتش بليل حاجه
رضوى :- مليش نفس هبقى اجيب اى حاجه لما اروح الشركه وفتحت الباب وخرجت
سليم :-نظر لها ودخل المرحاض
رضوى :-بدلت ملابسها وقامت بتأدية فرضها واتجهت إلى خزانة الملابس وجهزت الملابس لسليم ووضعتها على السرير
سليم :- خرج وارتدى ملابسه واده فرضه ونظر إلى رضوى وقال جاهزه
رضوى :- اجابته قائله ايوه
سليم :- هو انتى ناويه تروحى الشغل بنفس الطقم بتاع امبارح
رضوى :- اه عجبنى ومريح
سليم :- براحتك وفتح الباب ونزلوا إلى الاسفل وقالوا صباح الخير
اشرف :- صباح النور اقعدوا افطروا
سليم :- لاء احنا هنجيب اى حاجه ناكلها فى الشركه
اشرف :- ماشى يا حبيبى مع السلامه
خرجوا الاثنين واتجهوا إلى السياره وصعدوا وقام سليم بتشغيلها وذهبوا إلى الشركه
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فى غرفة جاسر

استيقظت مى من نومها وهى تشعر بالتعب وركضت إلى المرحاض شعر بها جاسر نهض من على السرير وركض خلفها وربت على ظهرها وقال

جاسر :- معلش يا حبيبتى الدكتوره قالت أن الترجيع ده عادى اول تلت شهور
مى :- عارفه بس حاجه متعبه اوى وخرجت من المرحاض
جاسر :- معلش كله يهون علشان يبقى عندنا حته صغننه منى ومنك
مى :- ما هو ده اللى مصبرنى على التعب ده
جاسر :- يلا نامى ارتاحي وانا هجهز لشغل
مى :- لاء انا هروح معاك
جاسر :- تروحى معايا فين بس يا حبيبتى انتى تقعدى هنا مرتاحه على السرير
مى :- لاء علشان خاطرى هنزل معاك الشغل ومش هتحرك والله
جاسر :- يا مى بلاش تنشفى دماغك
مى :- علشان خاطرى وافق يا جسوره
جاسر :- اه منك انتى عارفه أن انا مقدرش ارفضلك طلب علشان كده بتطلبي بقلب جامد اوى
مى :- حبيب قلبى يا ناس واقتربت منه ووضعت قبله على وجينته
جاسر :- لاء كده، لا أنا ولا انتى هنروح الشغل
مى :- ابتسمت وبدأت تجهز نفسها وبعد وقت الاثنين حضروا نفسهم ونزلوا إلى الاسفل وقالوا صباح الخير
اشرف :- صباح النور رايحه فين كده يا مى
مى :- الشغل يا خالو
اشرف :- شغل ايه بس مش احنا قولنا تقعدى ترتاحى فى السرير
مى :- مش هعرف اقعد لوحدى يا خالو هروح الشغل مع جاسر ومش هتحرك خالص
اشرف :- خد بالك من مراتك يا جاسر ومتخلهاش تتحرك كتير هناك
جاسر :- وهو يتناول الطعام قال حاضر يا بابا
وبعد وقت انتهوا من الطعام وصعدوا السياره واتجهوا إلى العمل
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فى القاهره......فيلا هشام

استيقظ رحيم من نومه ونظر اتجاه المراه وجد اسماء تقف امامها وتمشط شعرها ابتسم بحب وظل ينظر لها بأعجاب

رحيم :- احم
اسماء :-نظرت إلى رحيم بتوتر وقامت برفع شعرها وقالت ا.ا انت صاحى من امته
رحيم :- لسه صاحى صباح الخير
اسماء :- صباح النور
رحيم :- نهض من على الاريكه ونظر لها بأستغراب وقال غريبه اول مره تحطى روج وكحل
اسماء :- ا.ا انت اخد بالك
رحيم :- ايوه
اسماء :- قولت افرح نفسى شويه
رحيم :- براحتك اهم حاجه تكونى مبسوطه وتركها ودلف إلى المرحاض وبعد وقت خرج وبدل ملابسه وقام بتأدية فرضه وقال انا نازل
اسماء :- انا نازله معاك
رحيم :- استنى نازله معايا ازاى كده
اسماء :- ا.ا ايوه فيها ايه
رحيم :- فيها أن اخويا احمد عايش معانا فى البيت ومينفعش تقعدى قدامه كده
اسماء :- كده ازاى يعنى
رحيم :- بالروج الأحمر اوى ده ولا الكحل اللى راسم عينك ولا العبايه اللى ماسكه على جسمك دى ولا شعرك اللى باين من نص الطرحه
اسماء :- احمد مش غريب ده ابن عمى
رحيم :- مش غريب بس مينفعش تقعدى كده قدامه ياريت تمسحى اللى فى وشك ده وتلبسى حاجه واسعه على جسمك وغطى شعرك بالطرحه كويس
اسماء :- بس انا عايزه انزل كده
رحيم :- وانا مش هنزلك كده يا اسماء عايزه تعملى كل ده يبقى فى الاوضه هنا بس
اسماء :- يووووه بقى
رحيم :- اخلصى يا اسماء
اسماء :- دخلت بغيظ غسلت وجهها بالماء وبدلت ملابسها ووضعت الحجاب كامل على رأسها وقالت بغيظ كويس كده
رحيم :- ابتسم لها وقال ايوه كويس وفتح الباب ونزلوا إلى الاسفل وقالوا صباح الخير
الجميع :- صباح النور
جلسوا على المقاعد الخاصه بهم ونظرت اسماء حاوليها وقالت
اسماء :- اومال احمد فين
الجميع :- نظروا لها بأستغراب
اسماء :- ا ا اقصد يعنى احمد ونسرين منزلوش ليه لحد دلوقتى اصل كنت قلقانه عليهم من امبارح لأن شكلهم كانوا زعلانين
صباح :- لاء ولا زعلانين ولا حاجه وزمانهم نازلين
رحيم :- تانى يا اسماء مش قولنا ملناش دعوه
اسماء :-شعرت بتسرعها فى السؤال قالت ا.ا.اصل احمد زى اخويا وبخاف على زعله وكمان نسرين بس احمد اقرب ليا اكتر
هشام :- انا عارف انك انتى وأحمد قريبين من بعض وزى الاخوات بس بلاش تدخل فى الحياه الشخصيه يا بنتى كل واحد حر
اسماء :- ح ح.حاضر يا عمى
صباح :- يلا افطروا انتوا لحد ما ينزل احمد ومراته
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
فى غرفة احمد

استيقظ احمد من نومه ونظر اتجاه السرير وجد نسرين جسدها عارى توتر وابتلع ريقه ونهض من على الاريكه واتجه إلى السرير ووضع الغطاء فوقها واتجه إلى المرحاض ودلف إلى الداخل وبعد وقت خرج وارتدى ملابسه واده فرضه وفى ذلك الوقت استيقظت نسرين من نومها ونظرت إلى احمد وقالت

نسرين :- صباح الخير
احمد :- صباح النور
نسرين :- انت صحيت من بدرى
احمد :- من شويه
نسرين :- ومصحتنيش ليه
احمد :- هصحيكى ليه
نسرين :- علشان لو محتاج حاجه
احمد :- لو احتاجت حاجه بعملها لنفسى مش محتاج حاجه من حد
نسرين :- قامت وقفت وقالت ممكن افهم ليه بتعاملنى كده
احمد :- علشان انا مش الراجل اللى بتحلمى بي يا نسرين
نسرين :- غصب عنى قولتلك كده مكنتش اعرفك اوى وكل ما بشوفك الاقيك بتهزر بطريقه مستفزه اخد عنك صوره انك تافهه بس لما عيشت معاك الشهر ده شوفتك على حقيقتك طلعت واحد مختلف خالص غير اللى انا واخده عنه الصوره الوحشه دى شوفت فيك حاجات كتير حلوه مكنتش شيفاها فيك قبل كده
احمد :- مش معنى ان بحب اهزر واضحك ابقى واحد تافهه ولا معندهوش دم بالعكس أنا بحس كويس اوى باللى حواليا بحب أخلق ضحكه فى وقت الكل بيكون متوتر فيه بس مش معنى كده أن انا راجل مش مسؤول ولا كل حياتى تافهه لاء الحمدالله انا ناجح جدآ فى شغلى والكل بيعمل ليا الف حساب يا نسرين انا شخصيتى كده وبحبها اوى على فكره وعمرى ما هغيرها علشان اى حد وبالنسبه لكلامك اللى قولتيه ده كله مش هينسيني جرح كرامتى ورجولتى منك يا نسرين يوم فرحنا عن اذنك وتركها وخرج
نسرين :-نظرت له بدموع وجلست على السرير بوجع وبكت من كلام احمد لها
احمد :- نزل إلى الاسفل وقال صباح الخير
الجميع :- صباح النور
اسماء :- اول ما رأت احمد ابتسمت بحب ونظرت له
صباح :-بتسأل اومال فين مراتك
احمد :- نازله كمان شويه
اسماء :- احمد كنت عايزه اطلب منك طلب
احمد :- عيونى
اسماء :- عايزاك تيجى معايا اشترى شوية حاجات ليا
رحيم :- ومقولتيش ليا انا ليه
اسماء :- ها اصل شيفاك مشغول مرضتش اقولك قولت اقول لاحمد بيرجع بدرى من الشغل وبيبقى بليل فاضى
احمد :- تحت امرك يا فندم عيونى علشانك اجهزى وانا هاجى اخدك المكان اللى تحبيه
اسماء :- بفرحه شكرآ يا احمد بجد معلش هتعبك معايا
احمد :- بطلى هبل انتى اختى ومرات اخويا والصديقه المقربه ليا وفوق كل ده بنت عمى
صباح :- خلاص ابقى خد مراتك معاك بالمره وهات ليها اللى هى عايزاه
احمد :- ما عندها حاجات كتير
هشام :- يا ابنى وفيها ايه ما زيها زى اسماء هات ليهم كل اللى نفسهم فيه
احمد :- حاضر يا بابا
اسماء :- نظرت بغيظ لهم
رحيم :- نهض بعصبيه وقال انا ماشى
صباح :- اقعد كمل أكلك يا ابنى
رحيم :- الحمدالله شبعت ونظر إلى اسماء بغيظ واتجه إلى الخارج
احمد :- انتى ادعى عليكى بأيه وانتى فيكى كل العبر
اسماء :- انا ليه عملت ايه
احمد :- كان لازم الاول تستأذنى من جوزك مش تحطيه قدام الأمر الواقع
اسماء :- مكنتش اقصد عادى يعنى
احمد :- لاء مش عادى جوزك زعل واى راجل مكانه كان هيزعل قومى بسرعه اتصلى بي واتأسفى ليه
اسماء :- بس انا فعلا مقصدش
صباح :- احمد عنده حق ورحيم قام زعلان منك
اسماء :- وانا قولت ايه يزعل بس انا طلبت كده من اخوه مش حد غريب
هشام :- يا حبيبتى هو مزعلش انك طلبتى كده من احمد هو زعل علشان قولتى كده من غير ما تخدى رأيه قبلها
اسماء :- هى جات معايا كده بقى
احمد :- قومى يا بت انجرى اتصلى بجوزك وصالحيه
اسماء :- بس
احمد :- قطعها وقال مفيش بس اسمعى الكلام بقولك
اسماء :- هوف حاضر وقامت وقفت
احمد :- انبى عسل يا خواتي واختى هتفرقع من الغيظ وقهقه
اسماء :- سرحت فى ضحكته وابتسمت له وصعدت غرفتها والقت جسدها على السرير وتنهدت بحب وقالت بحبك اوى يا احمد اوى وتذكرت رحيم تنهدت بغيظ وقامت جلست اخذت هاتفها وقامت بالاتصال برحيم وانتظرت الرد
رحيم :- ايوه يا اسماء عايزه ايه
اسماء :- ممكن افهم انت زعلت ليه
رحيم :- عادى متحطيش فى بالك يا اسماء
اسماء :- امك وابوك واخوك بيقولوا انك زعلت منى وانا مكنتش اقصد حاجه
رحيم :- اه زعلت علشان دى قلة تقدير منك ليا لما تحطينى قدام الأمر الواقع قدام الكل كنتى عرفينى أو اطلبى منى اجى انا معاكى وانا كنت هفضيلك نفسى يوم بحاله
اسماء :- معرفش بقى انا قولت كده وفكرت انك مش هتزعل
رحيم :- ماشى يا اسماء حصل خير
اسماء :- يعنى مش زعلان
رحيم :- مقدرش ازعل منك وانا عارف ومتأكد إن احمد هيعرف ياخد باله منك كويس اوى
اسماء :- ماشى عايز حاجه
رحيم :- خلى بالك على نفسك
اسماء :- حاضر باى واغلقت السكه والقت الهاتف على السرير واتجهت مره أخرى إلى الاسفل وقالت انا خلاص صالحته
احمد :- شطوره
نسرين :- هو فيه ايه
اسماء :- ولا حاجه موضوع كده واتحل
احمد :- وقف وقال يلا همشى انا وهتصل بيكى وانا جاى فى السكه تجهزى نفسك
اسماء :- بفرحه ماشى
احمد :- خرج وتركهم
نسرين :- انتوا رايحين فين
صباح :- احمد هياخدوكم بعد ما يرجع من الشغل تشتروا شوية حاجات لنفسكم
نسرين :- بفرحه هو اللى قالكم
اسماء :- لاء انا اللى طلبت منه وكنا هنروح انا وهو بس مرات عمى وعمى غصبوا عليه يخدك معانا
نسرين :- بزعل ماشى
صباح :- نظرت بغيظ لاسماء وقالت يا حبيبتى هو كان هيقولك بس احنا اللى سبقنا وطلبنا منه يخدك
اسماء :- نظرت بتوتر لصباح وقامت وقفت وقالت الحمدالله شبعت وركضت إلى غرفتها
نسرين :- وقفت بزعل وقالت بلاش تغصبوا عليه يخدنى معاه علشان خاطرى
هشام :- يا حبيبتى زى ما قالت ليكى مرات خالك هو كان ناوى يخدك بس احنا اللى سبقنا وطلبنا منه الاول
نسرين :- ماشى عن اذنكم وتركتهم وصعدت إلى غرفتها وظلت تبكى بحزن
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
بقلمى #دودومحمد

🌷قلب لا يقبل الهزيمه🌷 🌹البارت الثانى




🌷قلب لا يقبل الهزيمه🌷 🌹البارت الثانى🌹 ذهبوا جميعآ إلى غرفتهم وذهبت رضوى إلى غرفتها والقت جسدها على السرير وظلت تفكر فى القرار التى اتخذته بالموافقه على زواجها من ابن عمها سليم خطاء ام صحيح وقطع تفكيرها صوت طرق على باب غرفتها تنهدت وقامت اتجهت إلى الباب وفتحته وقالت رضوى :- اسماء فيه حاجه اسماء :- مخنوقه ومش عارفه انام رضوى :- ادخلى طيب اسماء :- دخلت واغلقت الباب خلفها وجلست على السرير ودموعها نزلت منها رضوى :- تنهدت بحزن وجلست جوارها على السرير وضمتها فى احضانها وربتت عليها بحنو وقالت شششش أهدى يا اسماء انا عارفه سبب دموعك دى ايه علشان احمد اختار نسرين صح اسماء :- احمد مش قادر يشوفنى غير أخته وبس يا رضوي والمصيبه أن اللى اختارنى اخوه يعنى هو هيبقى قصادى علطول ازاى هعيش معاهم وانا بحبه ومرات اخوه رضوى :- تستاهلى علشان انتى سلبيه ليه لما رحيم اختارك مرفضيش فى ساعتها ليه سكتى سكوتك ده اللى ضيعك يا اسماء اسماء :- مكنتش اقدر اقول لاء انتى عارفه جدك مش هيرضى بكده وبعدين احمد رفضنى خالص قدام الكل وقولت رحيم بقى ولا غيره مش هتفرق رضوى :- والله انتى بتتكلمى ازاى بس انتى عارفه معنى كلامك ده ايه يعنى هتخونى جوزك يا اسماء اسماء :- اخونه لاء طبعآ انا عمرى ما اعمل كده يا رضوي رضوى :- الخيانه مش انك تنامى فى حضن راجل تانى يا اسماء الخيانه ليها معانى تانيه كتير تفكيرك فى راجل تانى غير جوزك دى خيانه نظرتك لراجل تانى غير جوزك دى خيانه حلمك اللى بتشوفيه مع راجل تانى دى خيانه كل دول خيانه مع إيقاف التنفيذ يا اسماء وانتى لو اتجوزتى رحيم يبقى هتقعى فيها لان احمد هيبقى معاكم فى نفس البيت وهتوقعى فى المحظور احمد مستحيل يخون اخوه لكن انتى اللى هتخونيه بينك وبين نفسك اسماء :- يعنى انا اعمل ايه دلوقتى رضوى :- ارفضى قولى لاء اسماء :- مش هقدر يا رضوى قولتلك رضوى :- وبرضه مش هتقدرى تنسى حبك لاحمد طول ما هو هيبقى قصادك اسماء :- بدموع مش عارفه انا حاسه نفسى بضيع يا رضوى بغرق ومش لاقيه طوق نجاه ينقذنى من اللى انا فيه ده رضوى :- تنهدت وقالت مش عارفه اقولك ايه بس روحى نامى واللى ربنا كاتبه هيكون اسماء :- نهضت وقالت ونعم بالله تصبحى على خير رضوى :- وانتى من أهله اسماء :- ذهبت إلى غرفتها ونامت على سريرها وظلت تبكى حتى الصباح رضوى :- شعرت بالعطش ونظرت فى الغرفه لم تجد ماء ذهبت إلى باب غرفتها واتجهت إلى الأسفل وقبل أن تتجه إلى غرفة المطبخ سمعت صوت يأتى من الحديقه ذهبت اتجاه الحديقه وجدته سليم يتحدث عبر اللاب توب الخاص بى وقفت مكانها تستمع حديث سليم شعرت بالقرف من طريقة حديثه المقززه مع رانيا ركضت إلى المطبخ ووقفت مكانها مصدومه مما سمعته وقالت بنى أدم زباله ازاى يعمل كده ووضعت يدها فوق بطنها وقالت حاجه مقرفه انا عايزه ارجع من اللى سمعته ده واخذت الماء واستدارت بظهرها لتتفاجئ بسليم يقف خلفها نظرت له بقرف وقبل أن تتحرك سليم :- امسكها من ذراعها وقال بطلى تتعاملى معايا بطريقتك دى متحسسنيش انك الاميره عزيزه رضوى :- سحبت ذراعها من يده وقالت بقرف أنا اميره بأخلاقى وتربيتى الدور والباقى بقى على اللى ميعرفش يعنى ايه اخلاق ولا تربيه وتركته وذهبت سليم :-نظر لها وهى تتجه إلى غرفتها وقال بغيظ مبقاش انا لو مكسرتش كبريائك ده يا رضوي وذهب إلى غرفته &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&& اشرقت شمس صباح يوم جديد فى سماء الصعيد لتبدء رضوي بفتح عينيها تنهدت ونهضت من فوق فراشها وذهبت إلى المرحاض وبعد وقت خرجت وارتدت ملابسها وأدت فرضها وخرجت من غرفتها واتجهت إلى الأسفل لتجد الجميع متجمع على طاولة الطعام قالت رضوى :- صباح الخير الجميع :- صباح النور رضوى :- نظرت على المقعد بجوار سليم الخاص بها ونظرت لجاسر وقالت ممكن يا جاسر تروح تقعد انت جمب اخوك وانا اقعد مكانك جاسر :- نظر للجميع ونظر إلى مى واعاد النظر مره أخره إلى رضوى وقال بتوتر ا.ا اه طبعآ ونهض من على مقعده وذهب إلى المقعد الخاص برضوى بجوار سليم سليم :- نظر لها بغيظ واكمل طعامه سويلم :- كل واحده فيكم هتروح تختار اللى هى عايزاه ومعها امها وخطيبها رضوى :- وليه خطيبها ما كفايه ام كل واحده فينا سويلم :- لازم يبقى معاكم راجل رضوى :- يبقى كفايه واحد بس منهم والباقى ملوش لازمه سويلم :- يبقى سليم يروح معاكم رضوى :- لا والله سليم :- بس انا يا جدى مش فاضى عندى شغل كتير خلى اى حد تانى من الشباب رضوى :- صح كده خلى اى حد تانى يا جدي سويلم :- انا قولت كلمه واحده سليم اللى هيروح معاكم والشغل يتأجل فى اى وقت مى :- بغيظ استفادى ايه دلوقتى لما مخلتيش الشباب تيجى معانا رضوى :- مش قصدى كنت مش عايزه سليم معايا وفى الاخر جات عليكم كلكم وانا أولكم مى :- فقر واكملت طعمها سليم :-نظر بغيظ لوالده بعد أن صمم جده على الذهاب معهم اشرف :-نظر له واشار له برأسه حتى يهدأ ويتقبل قرارت جده والجميع اكمل طعامه واتجهت البنات إلى غرفتهم حتى يقوموا بتجهيز انفسهم لذهاب إلى السوق سويلم :- سليم يا ابنى تعالى عايزك سليم :- تنهد بغيظ وذهب خلف جده إلى الغرفه سويلم :- دخل إلى غرفته وخلفه سليم وقال اقفل الباب وراك سليم :- أغلق الباب وقال خير يا جدى سويلم :- فتح خزانة ملابسه وأخذ منه ظرف وأعطاه لسليم وقال خد دول يا ابنى سليم :- اخذه منه بأستغراب ونظر داخل الظرف وقال فلوس؟! لايه دول يا جدى سويلم :- هات ليهم اى حاجه يطلبوها متخليش واحده ترجع زعلانه فاهم سليم :- حاضر يا جدى سويلم :- وخطيبتك اهتم بيها شويه واسألها شوفها محتاجه ايه لان رضوى تختلف عنهم كلهم مش من النوع اللى بيطلب اى حاجه عندها عزة نفس وكبرياء مش عند اى حد فاهم سليم :- تنهد وقال ماشى يا جدى فيه حاجه تانى سويلم :- لاء تقدر تروح سليم :- فتح باب الغرفه واتجه إلى الأسفل وجد الجميع ينتظره نظر لهم جميعآ وقال بأستغراب وانتوا هتركبوا كلكم ازاى فى عربيه واحده رضوى :- مش محتاجه نباهه يعنى اكيد كل جزء هيركب عربيه سليم :- نظر لها بغيظ وقال ومين هيسوق باقى العربيات أن شاءالله رضوى :- الواضح كده أن دماغك فى حاجات تانيه مش بتفكر غير فيها اكيد فيه سواقين هما اللى هيسوقوا بينا سليم :- اللهم طولك يا روح جاسر :- طيب وليه المشكله دى بس طيب ما كل واحد فينا ياخد اللى ليه ويسوق بيهم العربيه احمد :- انا معاك فى الرأى ده برضه ولا ايه رأيك يا رحيم رحيم :- اللى انتوا شايفينوا صح اعملوه سليم :- طيب قولوا لجدكم الاول هشام :- روحوا انتوا وانا هبلغ جدكم مى :- بفرحه هييييه جاسر :- ابتسم لها بحب سليم :- طيب يلا امشوا أخذ كل واحد منهم خطيبته ووالدتها بالسياره الخاصه بهم واتجهوا إلى السوق وبعد وقت وصلوا السوق وقاموا بركن السيارات الخاصه بيهم واتجمعوا الجميع مع بعض مره اخره رضوى :- وانتوا أن شاءالله هتيجوا معانا واحنا بنختار الحاجه بتاعتنا جاسر :- اكيد طبعآ نسرين :- هو ايه اللى اكيد مينفعش اصلا احمد :- ليه ها ها نسرين :- ك.ك.كده رضوى :- ايوه مينفعش لأننا هنشترى حاجات خاصه بينا احمد :- وفيها ايه بس ما هو فى الاخر لينا احنا كمان خجلت البنات من حديث احمد سليم :- نظر بغيظ لاحمد وقال حط لسانك جوه بؤقك واخرس يا احمد رضوى :- الحل الوحيد انكم تفضلوا هنا لحد ما نخلص حاجتنا ونبقى نشوف مين فيكم اللى معاه الفلوس ويجى يحاسب رحيم:- انا شايف أن كلامها صح جاسر :- خلاص بس لو حد اتعرض ليكم اتصلوا بينا علطول رضوى :- متقلقش محدش يقدر يقرب لينا كله عارف احنا نبقى بنات مين كويس اوى يلا يا ماما يلا يا بنات الشباب نظروا لبعض واتجهوا إلى المقهى ينتظروا بها حتى البنات تنتهى من شراء حاجتهم ومر وقت طويل حتى انتهت البنات وقامت مى بالاتصال بجاسر وقالت مى :- جاسر احنا خلصنا مين فيكم معاه الفلوس علشان يجى يحاسب جاسر :- معرفش استنى كده ثوانى وقال مين فيكم يا شباب اللى معاه الفلوس سليم :- انا جاسر :- طيب هما خلصوا وعايزينك تروح تحاسب سليم :- نهض وقال ماشى بس واحده فيهم تستنانى مكان ما كنا واقفين علشان مش هعرف مكانهم جاسر :- مى خلى رضوي تيجى تاخد سليم علشان مش عارف مكانكم مى :- ماشى واغلقت السكه سليم :- وحياة امك ملاقتش غيرها وتخليها هى اللى تيجى تخدنى جاسر :- الله مش خطيبتك روح اخلص سليم :- تنهد وذهب عند رضوى وجدها تقف تنتظره نظر لها بدون أن ينطق بكلمه رضوى :- نظرت له بقرف وتحركت من مكانها سليم :- تنهد وذهب خلفها وقام بدفع النقود وقال كل واحده تاخد حاجتها معاها البنات :- اخذوا البنات الاشياء الخاصه بيهم وذهبوا إلى السيارات سليم :- نظر لرضوى وقال اومال فين حاجتك انتى رضوى :- رفعت يدها إلى الاعلى بشنطتين وقالت اهم ايه كمان اعمى ومش بتشوف سليم :- بالنسبه للسانك الطويل ده انا هقطعولك بس دلوقتى خلينا فى موضوع الشنط مش شايفه ان دول قليلين جدآ على طلبات عروسه بتشترى حاجتها رضوى :- اولا لا انت ولا عشره زيك يقدروا يقطعوا لسانى ثانيآ اه دول كفايه اوى عليا وتركته سليم :- ربنا يصبرنى عليكى علشان مرتكبش جريمه وذهب خلفها وصعد إلى السياره منال :- انا مش عارفه انتى دماغك ناشفه اوى كده ليه يا بنتى اتحايلت عليكى تشترى حاجات كتير شبه اختك وانتى رفضى دول هيعملوا ايه بس وانتى عروسه ومحتاجه حاجات كتير رضوى :- يا ماما متتعبيش قلبك معايا انا راضيه بدول وبس ومش محتاجه اكتر من كده اختى حره تختار اللى هى عايزاه براحتها زى ما انا براحتى يا ماما منال :- دماغك عايزه كسرها يا رضوى سليم :- عندك حق يا مرات عمى والله الله يكون فى عونك بجد رضوى :- ممكن تخليك فى حالك ومتدخلش فى اللى ملكش فيه منال :- يا بنتى عيب كده متتكلميش مع خطيبك بالطريقه دى رضوى :- هه خطيبى المهم هتمشى ولا هتوقف كتير مكانك سليم :- الصبر وشغل السياره وتحرك بها وبعد وقت وصلوا إلى الدوار واخذت البنات الاشياء الخاصه بهم وصعدوا إلى غرفتهم سويلم :- ها يا سليم البنات كلها جابت اللى عايزاه كله سليم :- ايوه يا جدى مفيش غير اللى اسمها رضوى مجابتش حاجات كتير سويلم :- كنت متأكد انها هتعمل كده انا هبقى اديك فلوس تشترى ليها اللى هى عايزاه لما تمشوا من هنا سليم :- أن شاءالله يا جدى عن اذنك هطلع اشوف شغلى بقى سويلم :- روح يا ابنى سليم :- دخل غرفته ومسك هاتفه وقام بالاتصال برانيا وانتظر ردها رانيا :- انا زعلانه منك ومش هكلمك سليم :- ليه بس يا عمرى رانيا :- علشان مكلمتنيش طول النهار سليم :- والله غصب عنى طول النهار كنت بره ولسه راجع دلوقتى رانيا :- برضه مخصماك ومش هكلمك سليم :- وانا مقدرش على زعلك يا قلبى امرى وانا تحت امرك علشان ترضى عنى رانيا :- اممممم تشترى ليا عربيه جديده سليم :- ايه ؟! بس السيولة اللى معايا متكفيش يا قلبى وبعدين انا لسه جايب ليكى واحده جديده من كام شهر وبسدد فى الأقساط بتاعتها لحد دلوقتى رانيا :- بزعل انت بتعايرنى يا سليم سليم :- لاء والله مقصدش رانيا :- خلاص مش عايزه حاجه انت شكلك مبقتش تحبنى زى الاول سليم :- انتى عارفه يا رانيا انا بحبك قد ايه عمومآ متزعليش احدث عربيه هتكون عندك اول ما ارجع بس رانيا :- بفرحه بجد سليم :- ايوه، خلاص مش زعلانه منى ؟ رانيا :- لاء خلاص أنا مقدرش ازعل منك أبدآ بحبك اوى يا سليم سليم :- وانا بعشقك ياروح سليم طيب بقولك ايه رانيا :- نعم سليم :- ما تيجى فيديو رانيا :- تانى انت مش بتشبع ما احنا بليل كنا بنتكلم سليم :- انا مشبعش منك عمرى ها يلا رانيا :- ابتسمت وقالت يلا &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&& فى غرفة اسماء جلست اسماء على السرير ونظرت إلى الشنط التى قامت بشرائها والدموع نزلت من عيناها وقالت اسماء :- كان نفسى اشترى الحاجه دى ليك يا احمد متخيلتش ابدآ يوم أن هكون لواحد غيرك يارب قوينى وصبرنى على اللى انا داخله عليه ده وسمعت صوت طرق على الباب قامت بمسح دموعها ووضعت الحجاب فوق شعرها وقامت اتجهت إلى الباب وفتحته وقالت ر.ر رحيم خير رحيم :- كنت عايز اتكلم معاكى كلمتين يا اسماء ومش هينفع نتكلم هنا ممكن تنزلى تحت اسماء :- ح.ح.حاضر روح وانا جايه وراك رحيم :- ابتسم لها ونزل إلى الاسفل ينتظرها اسماء :- اغلقت الباب واخذت نفس عميق وخرجته بهدوء وقالت يارب انت بس اللى عالم باللى جوايا وفتحت الباب ونزلت إلى الاسفل عند رحيم وقالت ا.ا.انا جيت اتفضل اتكلم رحيم :- اقعدى يا اسماء اسماء :- جلست وقالت خير رحيم :- بصى يا اسماء انا امبارح أتأكد انك مش عايزانى وانا والله عملت كل اللى اقدر عليه علشان اخلى جدى يتراجع عن القرار ده بس هو رفض وانا مش بأيدى حاجه اعملها غير الجواز اسماء :- نظرت له بصدمه رحيم :- ابتسم لها بهدوء وقال بس مش هلمسك هنفضل مع بعض فتره وبعد كده اطلقك ونقول أننا معرفناش نتفاهم مع بعض هو ده الحل الوحيد اللى قدرت اوصل ليه انا بس بحاول مشوفش نظرة الحزن اللى فى عينيكى دى وبحاول اعملك اى حاجه تسعدك اسماء :- دموعها سقطت من عيناها وقالت انا اسفه يا رحيم رحيم :- لالالا ارجوكى بلاش دموعك دى انا مقصدش ازعلك والله اسماء :- انا والله مش برفضك لشخصك بالعكس انت راجل بجد وجدع واى واحده تتمناك بس انا اللى مش مستعده للخطوه دى مش اكتر رحيم :- وانا يا اسماء عمرى ما اتمنيت غير واحده بس فى حياتى وعلشان خاطرها مستعد اعمل ليها اى حاجه فى الدنيا حتى لو هتوجعنى اسماء :- مسحت دموعها ونظرت له بتسأل وقالت يعنى انت بتحب رحيم :- بأبتسامه امأه رأسه وقال ايوه اسماء :- بفرحه يعنى الحمدالله انت كده ليك حياتك وانا مجتش عليك بكره لما نطلق تروح وتتجوزها وتعيشوا مع بعض علطول رحيم :- بأبتسامة حزن قال اه أن شاءالله اهم حاجه شوفت ضحكتك من تانى اسماء :- بفرحه شكرآ يا رحيم مش قادره اقولك انا بقيت سعيده قد ايه لما سمعت كلامك ده انت بجد احسن اخ ليا ونهضت وقالت تصبح على خير وذهبت إلى غرفتها رحيم :- بحزن اخ؟! واغلق عيناه بحزن وتنهد وقال وانتى من أهله يا حبيبتى ونهض ذهب إلى غرفته &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&& فى الحديقه دخلت مى إلى الحديقه عند جاسر ووضعت يدها فوق عينه وقالت مى :- بتعمل ايه جاسر :- ابتسم وقال بشوف شغلى هكون بعمل ايه مى :- جلست على المقعد وقالت اوعى تكون بتكلم واحده كده ولا كده اقتلك جاسر :- يا روحى عينى مش بتشوف غير واحده بس ام عيون خضرا مى :- ومين دى بقى ام عيون خضرا جاسر :- روح قلبى وعيونى مى مى :- بحبك اوى يا جاسر جاسر :- وانا بعشقك يا روح جاسر ايه مصحيكى لحد دلوقتى مى :- مش عارفه انام جاسر :- ليه بس مى :- موضوع أن انا هبعد عن امى دى مزعلانى جاسر :- ليه بس يا حبيبتى ده ما بين اسكندريه وهنا مش كتير يعنى اى وقت عايزه تيجى ليها ساعة زمن هتكونى عندها مى :- عارفه بس انا بتكلم أن انا كنت عايشه حياتى معاها طول النهار فاجئه كده هسيبها واروح بيت تانى جاسر :- ما هى دى سنة الحياة يا حبيبتى بنكبر ونتجوز ونبعد عن اهالينا مى :- اممم مش عارفه صعبه عليا اوى انت عارف انا متعلقه بماما قد ايه جاسر :- وضع اللاب توب الخاص بى فوق الطاوله وامسك يدها وقال يعنى انتى مش فرحانه أننا خلاص هنتجوز ونبقى مع بعض علطول مى :- فرحانه طبعآ جاسر :- يبقى خلاص متفكريش فى اى حاجه تانى تزعلك خليكى فرحانه أننا هنبقى مع بعض تحت سقف واحد مى :- ابتسمت له وقالت ربنا يخليك ليا جاسر :- بحب وميحرمنيش منك يا عمرى يلا بقى روحى نامى واحلمى بيا مى :- نهضت وابتسمت له وقالت تصبح على خير جاسر :- ابتسم لها وقال وانتى من أهله مى :- ذهبت إلى غرفتها ونامت على السرير وأغلقت عيناها وهى سعيده جاسر :- اخذ اللاب توب مره آخره وتابع عمله &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&& اشرقت شمس صباح يوم جديد بنورها الساطع فى سماء الصعيد لتبدء نسرين بفتح عيونها على صوت طرق على الباب نهضت من على السرير بغيظ ووضعت الحجاب على رأسها وفتحت الباب وقالت بعصبيه نسرين :- ايه فيه ايه حد يخبط على حد بالطريقه دى احمد :- مالك يا بنت عمتى متعصبه ليه بس انا جيت اصحيكى عشان تنزلى تفطرى معانا نسرين :- مش عايزه اطفح احمد :- براحتك بس اعملى حسابك أن جدك هو اللى باعت ليكى جدعه متنزليش نسرين :- نظرت له بقرف وتنهدت بغيظ وقالت انزل وانا نازله وراك احمد :- ماشى ونزل إلى الاسفل نسرين :- بنى أدم مستفز واغلقت الباب وحضرت نفسها وارتدت الحجاب واتجهت إلى الأسفل وقالت صباح الخير الجميع:- صباح النور نسرين :- جلست على المقعد الخاص بها بجوار احمد وبدأت تتناول الطعام سويلم :- جبتو كل اللى انتوا عايزينه يا بنات البنات :- فى صوت واحد ايوه يا جدى سويلم :- فيه حد فيكم عايز حاجه نسرين :- انا يا جدى سويلم :- عايزه ايه نسرين :- عايزه اشترى شوية هدوم خروج سويلم :- ومجبتيش امبارح ليه نسرين :- مفيش حاجه عجبتنى سويلم :- خلاص ابقى روحى انتى وامك وخطيبك اشترى اللى انتى عايزاه نسرين :- ربنا يخليك لينا يا جدي مى :- هو احنا هنجيب فساتين الفرح امته يا جدى سويلم :- الخياطه هتيجى ليكم بليل وتاخد مقاستكم وتختاروا الشكل اللى انتوا عايزينو والرجاله برضه الخياط هيجى ياخد مقاستكم وتختاروا شكل البدله اللى انتوا عايزينها انا لو عليا كنت لبستكم جلابيه بس عارف انكم واخدين على عيشة بحرى ومش هترضوا احمد :- انا عن نفسى معنديش اى مشكله دى حتى هتبقى شكلها حلو وحاجه جديده سليم :- لاء طبعآ جلابيه ايه دى اللى هنلبسها سويلم :- عمومآ ابقوا اعملوا اللى انتوا عايزينه كلوا يلا و بدء الجميع فى تناول الطعام &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&& فى الحديقه دخل جاسر الحديقه وجد رحيم يجلس وهو سرحان ذهب عنده وجلس على المقعد بجانبه وقال جاسر :- مالك بتفكر فى ايه رحيم :- مفيش جاسر :- شكلك زعلان ومهموم كده ليه مع أن اللى كنت بتحلم بي حصل رحيم :- انا اللى كنت بحلم بيها، انما هى انا مش فى دماغها اصلا يا جاسر جاسر :- طيب هى بتحب حد تانى رحيم :- سألتها وقالت لاء جاسر :- اومال مالها رحيم :- بتقول انها مش مستعده للخطوه دى جاسر :- ممكن تكون خايفه بس من فكرة الجواز فيه بنات كتير كده اهم حاجه أن مفيش حد فى حياتها وده يسهل عليك حاجات كتير رحيم :- ازاى بقى جاسر :- يعنى لما تتجوز حسسها بحبك احتويها اهتم بيها وهما البنات بيحبوا الراجل اللى بيهتم بيهم فى أدق تفاصيلهم خليها تحس معاك بالأمان وهى اكيد هتحبك رحيم :- من غير ما تقول أنا كنت هعمل كده بس خايف بعد ده كله ومتحبنيش جاسر :- لو حست بحبك ليها اكيد هتحبك هى كمان، البنت بطبيعتها رومانسيه وحساسه وقلبها ده ضعيف جدآ اول ما بتحس بحب الراجل ليها ودلعه وحنانه بتفتح قلبها ليه علطول هات ليها هديه حلوه خدها خرجها كل شويه خليها تشترى كل اللى نفسها فيه وأسماء اصلا محرومه من العيشه دى لأن الصعيد غير القاهره واسكندريه وغصب عنها لما تعيش معاك كل حاجه محرومه منها هتحبك رحيم :- يارب تحبنى وقلبها يحس بيا جاسر :- أن شاءالله خير متقلقش &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&& فى غرفة رضوى قامت رضوى بتشغيل الاغانى لعمرو دياب بصوت مرتفع ونامت على السرير وبدأت تردد الاغانى بصوت مرتفع وبعد وقت تفاجئت الباب اتفتح نهضت بسرعه واخذت الحجاب وضعته فوق شعرها وأغلقت الاغانى وقالت بعصبيه رضوى :- انت ازاى تدخل عليا اوضى كده من غير ما تخبط اما انت صحيح واحد مش متربى وقليل الادب سليم :- ضغط على اسنانه بغيظ وقال لمى لسانك فاهمه انا خبط بس حضرتك اللى مسمعتيش رضوى :- تروح تفتح عليا باب اوضى عادى ؟ سليم :- يعنى فتحت عليكى باب الحمام رضوى :- احترم نفسك وبعدين انت جاى عندى ليه عايز منى ايه سليم :- هعوز من شكلك ايه انا كنت جاى أسألك تحبى تشوفى المكان اللى هتعيشى فيه قبل الفرح علشان لو محتاجه تغيرى حاجه على ذوقك علشان نلحق نغيرها؟ وعلى فكره ده سؤال بابا مش سؤالى انا رضوى :- لاء مش عايزه اشوف حاجه سليم :- احسن برضه وفرتى رضوى :- تصدق هتصدق أن شاءالله انا لما بشوفك بتعصب لوحدى يا اخى سليم :- لاء حوشى يا بت السعاده اللى بتنط من عينى لما بشوفك ده انا بقرف ابصلك رضوى :- بغيظ قرفه لما تقرفك انا عارفه ايه اللى رمانى على الهم ده بس سليم :- نفس اللى رمانى عليه رضوى :- انت فاكر نفسك يعنى الشاب الروش الواو اللى البنات كلها بتجرى وراه ده انت كروديا البنات بتضحك عليك وبتضربك على قفاك سليم :- مسكها من ذراعها بغيظ وقال لمى لسانك احسن قسمآ عظمآ هخليكى تندمى على كل كلمه تقوليها رضوى :- ضغطت على أسنانها وحاولت تسحب ذراعها من يده وقالت سيب دراعى سليم :- ضغط اكثر على ذراعها رضوى :- بقولك سيب دراعى احسن والله ما هيحصلك كويس سليم :- ضغط اكثر على ذراعها واقترب لها وقال هتعملى ايه يعنى رضوى :- اغلقت عيناها بألم وقالت سيب دراعى بقولك سليم :- ترك ذراعها ونظر لها بقرف وتركها وخرج من الغرفه رضوى :- أمسكت ذراعها مكان يد سليم بألم وقالت بنى أدم همجى وذهبت اغلقت الباب وجلست على السرير وقالت ليه وافقتى يا رضوى رميتى نفسك فى النار علشان واحد عديم الاخلاق والادب ما تضحك عليه ولا يروح فى ستين داهيه تشيلوا أنا مالى انا وشغلت الاغانى مره اخرى &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&& خرجت اسماء من غرفتها واتجهت إلى الأسفل رأت احمد يجلس فى الحديقه ابتسمت واتجهت عنده وجلست على المقعد الخشبى وقالت اسماء :- بتعمل ايه احمد :- باكل قصب تخدى حته اسماء :- ابتسمت له وقالت هات احمد :- كسر قطعه على ركبته وقال خدى انتى بقى قشريها اسماء :- اخذتها منه وقعدت تقشر فيها احمد :- الا قوليلى يا سمسمه عامله ايه مع الولا رحيم اخويا اسماء :- ابعدت قطعة القصب عن فمها ونظرت له بتوتر وقالت عادى يعنى احمد :- يا بت بلاش كسوف كلها كام يوم ويبقى جوزك اقعدى معاه شويه واتكلموا مع بعض علشان تتعرفوا على بعض اكتر اسماء :- انا لا عايزه اتعرف ولا نيله احمد :- حماره وجاموسه وهضيعي الراجل من ايديك اسماء :- تنهدت بغيظ وقالت ملكش دعوه خليك انت فى ست نسرين بتاعتك احمد :- يحرق نسرين وسيرتها اسماء :- بفرحه ليه ها هتسيبها احمد :- اسيب مين لاء طبعآ نسرين ارحم من اختك ،احسن جدك يدبسنى فى رضوى انا راضى بنسرين هى رقابتها عوجه شويه بس ابقى اعدلها ليها قريب إن شاءالله اسماء :- يدبسك فى اختى ليه ما جدى قال رضوى لسليم احمد :- الاتنين مش طايقين بعض قوم ايه جدك لما يلاقينى بصرف نظر عن نسرين يدينى بدالها رضوى ويخلى نسرين لسليم اسماء :- على فكره بقى جدى مستحيل يعمل كده انت اللى شكلك عجبك نسرين وحابب الموضوع احمد :- مكدبش عليكى يا بنت عمى نسرين جميله اوى وفيها المواصفات اللى تشد ليها اى شاب بس مشكلتها حاجه واحده بس عجرفتها اسماء :- وقفت بغيظ وقالت اشبع بيها يا اخويا اللهى تولع فيك علشان استريح منك وتركته وذهبت احمد :- مالها المجنونه دى الله يكون فى عونك يا اخويا وأكمل طعامه فى القصب اسماء :- دخلت تركض وهى متضايقه من حديث احمد لها اصتدمت فى رحيم فاجئه بعدت عنه بسرعه وقالت بتوتر ا.ا.اسفه مأخدش بالى منك رحيم :- ولا يهمك بس قوليلى مالك ايه اللى معصبك كده اسماء :- مفيش رحيم :- بس انتى باين عليكى اوى انك متعصبه اسماء :- يوووه قولتلك مش متعصبه يا رحيم رحيم :- نظر لها بأستغراب اسماء :- انا اسفه يا رحيم مكنتش اقصد اتعصب عليك رحيم :- ولا يهمك بس قوليلى بقى مالك اسماء :- ها ا ا اصل بدور على رضوى اختى علشان عايزاها ومش لاقيها رحيم :- وده سبب يعصبك اوى كده اسماء :- م.م.ما انا زهقت دورت عليها فى المكان كله ومش لاقيها رحيم :- على ما اعتقد أن اختك فى اوضتها علشان فيه صوت اغانى طالعه من اوضتها تلاقيها بس مسمعتش خبطك على الباب من الصوت العالى اسماء:- ها م م.ممكن رحيم :- أهدى بقى وبلاش تتعصبى على اي حاجه وخلاص روحى خبطى جامد على الباب وهى هتسمع اسماء :- م.م.ماشى عن اذنك وتركته وركضت إلى الأعلى رحيم :- نظر لها وهى تركض وابتسم بحب وذهب إلى الحديقه &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&& مر الاسبوعين بدون احداث تذكر وبدأت البنات للاستعداد للفرح فى غرفتهم وبعد وقت الجميع انتهوا من التجهيزات نزلوا إلى الأسفل مع الحريم فى غرفة رضوى وقفت رضوى امام المراه ونظرت إلى نفسها بأستغراب وحركت يدها فوق طرحة الفرح ونزلت بيدها إلى الأسفل فوق الفستان على جسدها وابتسمت بتريقه وقالت رضوى :- قال يعنى بحق وحقيقى مش مجرد تمثليه هابطه ألفها عمى وبطولتها انا وابنه وسمعت صوت طرق على باب غرفتها نظرت اتجاه الباب وقالت ادخل منال :- فتحت الباب ودلفت إلى الداخل ونظرت بأعجاب والدموع تجمعت فى عيناها وقالت بسم الله ماشاءالله قمر منور ربنا يحميكى ويحرسك انتى واختك انا مش عارفه هستحمل ازاى بعدكم انتوا الاتنين عنى مره واحده رضوى :- ولا انا قادره اتخيل ازاى هقدر اعيش بعيد عنك منال :- يا حبيبتى هى دى سنة الحياه انا اهم حاجه عندى سعادتكم ومسكت يدها وقالت اسمعى من امك الكلمتين دول يا بنتى جوزك حطيه جوه عينيكى اوعى فى يوم من الايام تغلطى فيه لازم الاحترام المتبادل ما بينكم وتكون ما بينكم موده ورحمه زى ما ربنا أمرنا طاعة جوزك واجبه عليكى اوعى تغضبى جوزك وتحرميه من حقوقه الشرعيه اللى ربنا قال عليها الملايكه تلعنك يا بنتى الطاعه ثم الطاعه ثم الطاعه انسى حياتك تمامآ وانتى بنت انتى هتبدأى دنيا تانيه جديده قائدها جوزك يعنى اللسان الطويل اللى انتى متعوده عليه ده بلاش منه العناد يا بنتى اتنازلى عنه خليكى هاديه ومطيعه خلى الناس كلها تحلف بتربيتك وخلينى دايمآ فخوره بيكى تانى حاجه اسرار بيتك وجوزك حسك عينك تقوليها لحد اسراركم ما بينكم وبين بعض متروحيش تقوليها لعمك ولا لجنس مخلوق ولا حتى انا لما نتقابل حافظى على اسرار بيتك وجوزك خليكى امينه يا بنتى على أسراره علشان ميفقتش الثقه فيكى فاهمه يا بنتى رضوى :- حاضر يا ماما منال :- ضمتها داخل احضانها وقالت ربنا يسعدك يا بنتى ويسعد ايامك رضوى :- ضمتها اكتر فى حضنها وقالت ربنا يخليكى لينا يا ماما وميحرمناش منك يارب منال :- مسحت دموعها وقالت يلا يا حبيبتى اختك نزلتها والبنات كلها نزلت متبقاش إلا انتى رضوى :- يلا بينا وخرجوا الاتنين من الغرفه واتجهوا إلى الأسفل وجلسوا مع الحريم وبدأت البنات تتراقص مع الموسيقه والسعاده تغمرهم إلى أن جاء وقت عقد القران واغلقوا الاغانى واتجهوا إلى الشرفه يتابعوا إجراءات عقد القران ودخل هشام إلى الغرفه ومعه العقود الخاصه بالبنات وقامت البنات بالامضاء وذهب اتجاه رضوى حتى تقوم بالامضاء على الورق الخاص بها أمسكت القلم فى يدها وظلت تنظر إلى الورق بتردد نظر لها هشام وقال هشام :- أمضى يلا يا بنتى رضوى :- نظرت لعمها بتوتر منال :- يلا يا رضوى يا بنتى خلصى رضوى :- اغلقت عيناها واخذت نفس عميق واخرجته بهدوء وفتحت عيناها ومضت على العقود هشام :- قام بتهنئة البنات واخذ العقود وذهب إلى المأذون وسلمها له و قاموا البنات بتشغيل الاغانى مره اخرى اسماء :- جلست بجوار رضوى وقالت انا خايفه اوى يا رضوى رضوى :- اسمعى كلامى شيلى احمد من دماغك علشان متخربيش بيتك بأيديك انتى دلوقتى مرات اخوه مينفعش تفكرى فيه يا اسماء اسماء :- مش قادره اشيله من قلبى وابطل احبه اعمل ايه طيب رضوى :- يبقى بترمى نفسك فى النار يا بنت امى وابويا و فى هذا الوقت دخل منصور واتجه إلى بناته اسماء :- اول ما رأته فرحت وركضت اتجاه واترمت داخل احضانه وقالت بابا انا فرحانه اوى انك جيت النهارده منصور :- مقدرش محضرش فرحكم يا بنتى رضوى :- نظرت له بغيظ و وادارت وجهها و نظرت الاتجاه الاخر منصور :- ذهب إليها وقال مبروك يا بنتى ربنا يسعدك رضوى :- بس متقولش يا بنتى بس منصور :- انا عارف انك واخده على خاطرك منى رضوى :- والله وعرفتها لوحدك ولا حد ساعدك فيها منال :- رضوى اتكلمى مع ابوكى بأدب رضوى :- مين اللى بتقول كده انتى يا امى لسه بدافعى عليه بعد اللى عملوا فيكى طول السنين دى كلها منال :- بدموع ايوه انا علشان مهما كان ده ابوكى يا رضوى ومينفعش تتكلمى معاه كده مهما حصل منصور :- يا بنتى انا معملتش حاجه اكتر من حقى انا رفض واقع اتفرض عليا واختارت اعيش حياتى زى ما انا عايزها عارف انكم انتوا التلاته ملكمش ذنب ولا انا ليا ذنب الذنب ذنب جدكم اللى طول عمره بينفذ اللى هو عايزه وبس مكانش بيهمه مشاعر غيره كل اللى كان بيفكر فيه الأراضى والبيوت والفلوس وبس لكن احنا ولا حاجه انا اتخليت عن كل حاجه فى سبيل اعيش مع اللى قلبى اختارها ومش ندمان على اللى عاملته ده بس اكتر حاجه بتوجعنى نظرة الكره اللى فى عينك ليا يا بنتى رضوى :- للاسف انت واحد انانى اوى اهم حاجه عندك نفسك إنما احنا نولع الست اللى انت رمتها ببنتين حتة لحمه حمرا ومسألتش فيها ولا فينا كنت بتيجى ليها كل شهر مره كأنها شخص غريب عنك دى كان ذنبها ايه احنا اللى اتحرمنا منك طول عمرنا واتحرمنا نعيش معاك زى اى اب وبناته كان ذنبنا ايه ولا حاجه فى سبيل بس تعيش حياتك مع اللى قلبك اختارها انا عمرى ما هسامحك ولا نظرة الكره اللى فى عينى دى هتروح منها هتفضل كده شخص مكروه من اقرب الناس ليك روح ليها يلا احنا مش محتاجينك فى حاجه احنا اخدنا نتعامل على اساس ابونا ميت من زمان اوى اتفضل يا استاذ منصور من غير مطرود منال :- رفعت يدها إلى الاعلى وقامت بصفعها على وجينتها وقالت اخرسى لا عاش ولا كان اللى يتطرد ابوكى من بيته انا بعترف بجد أن معرفتش اربيكى يا رضوى رضوى :- وضعت يدها على وجينتها بصدمه وقالت انتى بتضربينى علشانه بعد اللى عمله فيكى ده كله ولسه بتحبيه عمومآ اهو عندك اهو اشبعى بى انا اللى هسيب ليكم المكان كله وهطلع اوضى وتركتهم وركضت إلى غرفتها منصور :- انا اسف يا منال ان بوظت ليكم الفرح منال :- الفرح شغال ومفيش اى حاجه حصلت يا منصور روح انت عند الرجاله علشان البنات تاخد راحتها منصور :- مسك يدها وقال منال منال :- سحبت يدها من بين يده وقالت روح يا منصور روح منصور :- نظر لها بوجع وقبل رأس اسماء وخرج من المكان منال :- وهى الدموع تنزل من عيناها قالت يلا يا بنات افرحوا وشغلت الاغانى مره اخرى نظرت منال إلى الاعلى ونظرت إلى غرفة رضوى بحزن &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&& عاوزة تفاعل وكومنتات كتير⁦♥️⁩
راقصــــــة الباليه الصغيــــــرة (الجزء السادس عشر)

راقصــــــة الباليه الصغيــــــرة (الجزء السادس عشر)


راقصــــــة الباليه الصغيــــــرة (الجزء السادس عشر)

توجه نظر مارونت لفيليسي: “هل نمتِ؟!”

فيليسي: “ليس كثيرا”.


مارونت: “هل تدربتِ؟!”

فيليسي: “كلا”.

مارونت بعينين مليئة بالأسف على حالها والخوف عليها: “لماذا؟!”

نظرت فيليسي للأرض بحزن عميق، سمح مارونت للعازف ببدء الموسيقى، وبدأت معها فيليسي رقصها.

كان مارونت فرحا سعيدا بكل مرة ترقص بها فيليسي، ومثله كانت روزيتا موري، وبدت التعاسة والكآبة على وجه كاميل ووالدتها، كانت “أوديت” ترقب وتشاهد كل شيء ولكن من الأعلى رغبة في ألا يراها كل من كاميل ووالدتها المزعجة.

ولم تقضي وقتا طويلا وسقطت على الأرض فيليسي، ومع سقطتها وضعت أوديت يدها على قلبها وكأنه سقط معها فعليا، غضب مارونت وحزن كثيرا، وأمرها بالبدء من جديد.

صرخت والدة كاميل: “لقد سقطت إنها لخاسرة”.

ولكنه لم يعيرها أي انتباه وأمر فيليسي بالامتثال لأوامره، وبالفعل بدأت الرقص من جديد ولكنها أيضا سقطت من جديد على أرضية المسرح.

ضحكت عليها كاميل ووالدتها، أما عن مارونت فملأت قلبه الحسرة، نظر إليها قائلا: “تتذكرين اتفاقنا؟!”


هزت فيليسي برأسها دلالة على تذكرها الاتفاق، ومن بعدها نظر لكاميل قائلا: “أما أنتِ كاميل فستحظين على شرف الرقص في عرض كلارا مع روزيتا موري”.

علت السعادة والبهجة وجهها أما عن والدتها فقد علت على وجهها نظرة الانتصار والشماتة بغيرها.

وكما هي على نفس وضعيتها على أرضية المسرح جلست تبكي ولم تجف دموعها، لدرجة أن روزيتا موري حزنت لوجعها وألمها كثيرا، كان حينها قد غادر لويس المسرح بأكمله من شدة أسفه عليها، وفي الوقت ذاته جلست أوديت تبكي مثلها وتتألم لتألمها وتتوجع لوجعها ولم يوقف بكائهما سوى ما فعلته “لوجين” والدة كاميل.

أمسكت بيد فيليسي وجرتها للخارج: “هل تعتقدين أن هذا انتهى؟!”

صرخت فيليسي بأعلى صوتها أن تتركها، ولكنها لم تفعل إلا بعد أن وضعتها بالعربة لتعيدها لبوابات الميتم من جديد، حاولت أوديت منعها ولكن نظرا لقدمها لم تستطع اللحاق بها، فعندما وصلت وجدتها بالعربة وقد انطلقت مسرعة بها….

أوديت: “أتوسل إليكِ دعيها وشأنها”.

والدة كاميل: “لن تريها مجددا، ولا تحتاجين أن أخبركِ بأنكِ مطرودة أيضا”!

وبإشراقة شمس جديدة كمثل كل صباح، وفيليسي عادت من جديد للمكان الذي تربت ونشأت به (دار الأيتام)…


لقد تغيرت فيليسي بالكامل، لم تعد هذه الفتاة الصغيرة التي تسعى لهدف واحد، وهو الهروب من الميتم، فبكل مرة سأل عليها المسئول وجدها بالصفوف، كانت تقوم بكافة أعمالها دون تذمر ولا تكسير كعادتها مسبقا، كما أنها لا تلعب مع الأطفال مثلها ولا تتحدث لأحد، لقد كانت صامتة حزينة بعينيها كسرة طوال الوقت، لدرجة أن المسئول ومديرة الميتم حزنا كثيرا لأجلها.

وعندا جن الظلام نامت فيليسي، وما رأته بمنامها أعاد إليها روحها من جديد…

لقد رأت والدتها بالحلم وبيدها الصندوق الموسيقي الشيء الوحيد والذكرى الوحيدة المتبقية لديها من والدتها، رأت نفسها عندما كانت طفلة صغيرة تحملها والدتها بين يديها وترقص بها وتتمايل على عشب أخضر وجو بديع للغاية.والدة فيليسي تحملها وهي ترقص على أنغام الصندوق الموسيقي.

استيقظت في الصباح باكرا ارتدت حذاء الباليرينا وشرعت في التسخين ومن بعدها شرعت في الرقص بكامل شغفها، رآها في هذه الحالة وقد ملأت قلبها السعادة من جديد وعاد لحياتها الأمل بمنامها مسئول الدار، وقد سعد كثيرا عندما وجدها غير حزينة، وزاد انبهارا بها عندما وجدها ترقص بخطوات ثابتة وبطريقة مبهرة وشديدة الروعة والجمال.



فيليسي يعود إليها الشغف من جديد.

فيليسي بدار الأيتام وقد استعادت همتها من جديد وتتدرب.



أيقن في نفسه أنها عندما تغيبت هذه المدة عن الدار لم تكن تلعب بل كانت تسعى جاهدة لتحقيق حلمها بكونها راقصة باليه؛ وفي المساء بعد خلود الجميع للنوم حملت نفسها “فيليسي” للهرب والفرار بعيدا مرة أخرى عن الدار، حيث أن الشيء الوحيد الذي يلزمها وينقصها على حريتها الكاملة الهرب من أسور الدار….







راقصــــة الباليه الصغيـــرة (الجزء الخامس عشر)

راقصــــة الباليه الصغيـــرة (الجزء الخامس عشر)




راقصــــة الباليه الصغيـــرة (الجزء الخامس عشر)

كان هناك جدال بين فيكتور وصديقه الذي كان موقن بأن فيليسي لن تأتي، وبالفعل هي ما كانت ستأتي ولكنها ذهبت لنفس المكان الذي لم تكن تعلمه أصلا لدخولها المنزل قبل الاستماع والإنصات لبيقة حديثه، وكانت المفاجأة….

رودي: “يا إلهي إنه شحاذ، لقد أصبحت باريس مليئة بالشحاذين، فيليسي لا تخافي وقفي خلفي”.


حاولت فيليسي توضيح الأمر، ولكن رودي أكمل: “لا تقلقي لقد تعلمت عدة أساليب فنون القتال تعتمد على طريقة وأسلوب الرقص الروسية”.

كل ذلك وقد وضع فيكتور يده على الأخرى متعجب من أمر فيليسي، واختفت الابتسامة من على وجهه والتي كانت لا تفارقه على الدوام.قتال بين فيكتور ورودي على أيهما يفوز بفيليسي.

فيليسي لرودي: “أرجوك لا تتسرع”.

ومازال مصر على ضرب فيكتور ظنا منه بأنه شحاذ يتسكع في شوارع باريس.

فيليسي: “توقف عن هذا إنه صديقي”.

رودي: “هل هذا نوع من أنواع المزح”.

فيليسي: “لا، إنها حقيقية، إنه صديقي فيكتور وقد ترعرعنا سويا بنفس الميتم”.

رودي باستخفاف: “يا له من أمر مضحك حقا”.

فيكتور لفيليسي: “صديق؟!، وإذا كنت حقا صديقكِ لم تشعرين بكل هذا الخجل الذي يظهر على ملامحكِ وبعينيكِ”.

فيليسي بتردد: “ولكنني لا أشعر بالخجل فيكتور”.

فيكتور: “بلى تشعرين فيليسي، انظري لنفسك؛ إنني أشعر بالأسى والأسف لأجلكِ فيليسي”.

فيليسي بتعجب: “فيكتور أنت تغار؟!”

فيكتور: “لا، ولكنكِ منذ أن دخلتِ الأوبرا وأنتِ ماذا تحاولين أن تكوني؟!، أتريدين الاختلاط مع شخص كهذا؟!، فيليسي ألا ترين نفسكِ كم أنتِ بائسة؟!”

وهنا تدخل في الحديث رودي بكل غرور وعجرفة: “أنت يا كثير الكلام يمكنني هزيمتك بإصبعي الصغر، ولكني أخشى عليه أن يتسخ وتصبح رائحته نتنة”!رودي مهددا فيكتور بهزيمته الساحقة بإصبعه الصغير.

فيكتور: “حسنا إنني قذر ولكنني أيضا لست من النوع الذي يقضي كل أوقات يومه في ملابس ضيقة وفضاحة”!
وشرعا كلاهما في ضرب الآخر والشجار، وكل منهما شرع يبيح لنفسه الحق وحده في فيليسي، والتي تضايقت كثيرا وحزنت أشد الحزن، وحملت نفسها وغادرت تاركة إياهما يتعاركان مع بعضهما البعض.

عادت للمنزل وقبل أن تدخل من الباب اختلست النظر من النافذة الصغيرة فوجدت أوديت جالسة مكانها ممسكة بيدها الحذاء الذي قدمته لها، والدموع تتساقط من عينيها، شعرت بالذنب حيالها، تراجعت عن الدخول فذهبت للأوبرا وصعدت لأعلى بقعة بها، وجلست حزينة غارقة في دموعها، حتى ثقلت جفونها فأصبحت كلما غلقا جفنيها من شدة الحزن والخوف فتحتهما من جديد، حتى غفت في النوم لقليل من الوقت فاستيقظت على الفور وكان الصباح قد حل.


لقد جلست طوال الليل تبكي همومها وأحزانها وما الحياة فعلته بها، تجسدت شكواها في دموعها التي لم تجف طوال الليل.


استيقظت فيليسي مذعورة لتذكرها المسابقة، وكونها تأخرت على الموعد، ركضت بكامل قواها متوجهة للمسرح حيث الاختبار النهائي، ولكن في هذه الأثناء كانت كاميل قد أنهت رقصتها، ووالدتها طالبت بأن فتاة الميتم قد تأخرت عن الموعد لذلك فعلى لويس مارونت أن يعلن ابنتها الفائزة وهي صاحبة الحق في الحصول على الدور.

كان “لويس مارونت” قلقا على فيليسي وبكل ثانية ينظر لساعته، وحال أوديت من حاله وتزيده أيضا خوفا وقلقا عليها، وعندما تأخر الوقت كثيرا اضطر لإعلان….

لويس مارونت: “بما أن فيليسي لم تأتي أعلن أن كاميل هي من ستحصل على الدور وتنال شرف الرقص مع روزيتا موري”.

في هذه الأثناء كانت فيليسي قد ارتدت ملابسها خلال وقت لا يذكر، وركضت تجاه المسرح….

فيليسي: “انتظر … انتظر أنا هنا، دعني أرقص أرجوك”.

والدة كاميل بغضب شديد ودون استئذان: “لقد انتهى وقتكِ ألا تفهمين؟!”

نظر إليها مارونت بضيق وحنق عليها: “اجلسي”.

فيليسي: “إنني حقا آسفة”

توجه نظر مارونت لفيليسي: “هل نمتِ؟!”

فيليسي: “ليس كثيرا”.

مارونت: “هل تدربتِ؟!”

فيليسي: “كلا”.

مارونت بعينين مليئة بالأسف على حالها والخوف عليها: “لماذا؟!”

نظرت فيليسي للأرض بحزن عميق…..

يتبـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــع