روايه صعيدي علمني الأدب البارت الحادي وعشرين

 #صعيدي_علمني_الأدب😂 

#البارت_الحادي_وعشرون 




روح: هههههههه ههههههههه مش قلتلك هاساعدك عدي الجمايل بقا...


كريمه مش لاحقه تتكلم من الميه وروح واقفه بتضحك ..


كريمه: عاااااا الحقونيييييييي


روح: اخص عليكي يا كويمه يلحقوكي من ايه دا انا بساعدك ...


يونس: بس كفايه يا روح 


روح اتلفتت ليه : مش سامعه والميه جت عليه ...


يونس مسك الجرح بألم ...


روح : انا اسفه انا اسفه ...


قفلت الخرطوم وفضلت ماشيه براحه عشان متتزحلقش. .


روح: انا اسفه انت كويس ...


كانت هتتزحلق مسكها من ايدها وشدها عليه وكأنها حضنته ...


بعدت عنه بتوتر ...


كريمه: منك لله يا شيخه منك لله 


كانت غرقانه ميه وحالتها حاله وجت تمشي اتزحلقت ...


روح بعدت عن يونس وراحتلها قومتها ...


روح: اخص عليكي يا كريمه ده كله عشان بساعدك بتدعي عليا طب بزمتك لسه حاسه بحاجه بعد الميه دي كلها ههههه...


دخلت كريمه اوضتها ورزعت الباب بعصبيه ...


روح: يا صفيه تعاالي امسحي الحته دي قدرنا يارب علي فعل الخير هههههه 


دخلت روح اوضتها بحذر وهيا بتغني بصوت عالي : جاموسه راحت تقابل جاموسه ..جاموسه رااحت تقابل جاموسه يا عيني مالقتهاش جاموسه يا ليلي لقتها بقره يا عيني يا ليل ...ههههههههه مش قلتلك محضرالك بروجرام هايل ...


غيرت هدومها طبيعي اتبلت بعد اللي حصل.


روح: كرم ده عسل رفيق كفاحي.   


مسكت تليفونها ورنت عليه ..


كرم: ايوه يا قمر 


روح: اذيك يا كرم.


كرم: الا قوليلي انتي عملتي ايه بالبودره دي 


روح: حميت بيها البط ..


كرم: ايه ؟!


روح: هههههه ولا حاجه المهم ...

..........................

في اوضه كريمه ...


كريمه بعصبيه: بقا انا حتة بت زي دي تعمل فيا كل ده تطلعني عندي مرض معدي وجربانه 


صفاء: خبرتك انها مش سهله بعدي عنيها وهيا يومين تلاته وهاترجع ...


كريمه:عمي شاكر قالك ايه؟!


صفاء: قالي انه مش بنت عشان يغصبها علي الجواز وانه لو كان عايزك كان قال ..


كريمه: لازمن نعمل حاجه يا خيتي ساعديني قبل ما البت المصراويه دي تاخده مني ..

..............................


دخلت روح اوضه يونس ...


روح : يلا العلاج خف بقا يا جدع زهجت 


يونس كان قاعد علي السرير ...


يونس: ههههههه بلاش تتكلمي صعيدي تاني 


روح: زهقت بجد الحياه في القاهره حاجه تانيه 


يونس: زهقتي مننا


روح: مش منكم بس مثلا انت تعبان ربنا يشفيك ومصطفي دحيح الاربعه وعشرين ساعه بيذاكر وبابا بيفضل مع عمي شاكر علطول ومرات عمك بتحبني اوي وكريمه بتعشقني ...


يونس : تحبي نتمشي ؟!


روح: نتمشي ايه انت كمان بالرصاصه اللي انت اخدها دي مش هاينفع او لاقدر الله تتعب تاني وانا دمي علي قدي 


يونس: ههههه انتي هاتذليني بشويه الدم ولا ايه


روح: لا ياعم هاذلك ليه دول حبه دم يعني فصيله نادرة 


يونس : طيب ابقي كويس بس وارجعهم ليكي ..


روح: طيب انا هاروح اشوف اي حاجه اتسلي فيها امتي نرجع بقا 


مشيت روح ...


يونس: ماتمشيش انا محتاجلك جمبي ..

..............................

في منتصف الليل ...


روح كانت قاعده علي السرير بتلعب في التليفون ومطفيه النور شافت حد بيحاول يفتح الباب ...


قامت بسرعه وحطت مخده وغطتها وراحت وقفت عند الباب ...


النور مطفي والباب اتفتح. .


دخل حد وفي ايده عصايه وقعد يضرب في المخده بالجامد ..


روح اتسحبت والفاظه في ايديها وخبطته في دماغه وقع علي الأرض ..


راحت فتحت النور....


روح: بقا كده يا كويمه دا انتي غلاويه اوي عاوزه تموتيني 


روح جابت الميه وكبتها مره واحده علي كريمه


كريمه فاقت مفزوعه: بغرق بغرق ...


روح: عايزه تموتيني يا كريمه ايه ده كله ايه ده كله


كريمه بتوتر: اموتك ايه انتي اتجننتي 


روح: اطلعي بره يا كريمه ماتخافيش مش هاقول لعمي شاكر انا اللي هاتعامل معاكي فاخلي بالك مني ...


كريمه طلعت وهدومها مبلوله ...


روح: مش هاتجيبها لبر يعني يبقي البسي بقا يا كويمه هههههههه ...

...........................

في اوضه يونس ..


يونس: ليه سبتيني ليه انا عملت ايه كان ذنبي ايه ضايقتك في ايه انتي بتكرهيني ليه بس انا بحبك نفسي تبقي موجوده جمبي نفسي اشوفك عايز اعوض كل لحظه فاتتني من غيرك ..انتي رايحه فين تاني


دخلت روح لقت يونس نايم بس لحظت انه زي مايكون بيتعذب وعرقان اوي...


يونس: رايحه فين تاني وسايباني انتي السبب اني مش عارف اعيش طبيعي رايحه فين رايحه فين رودي ...


روح حاولت تصحي فيه وهوا صوته عالي كأنه بيتشاكل ...


روح: يونس اصحي ..اصحي يانمر


فتح يونس عينيه لقاها واقفه تلقائيا حضنها. .


روح استغربت بس حست انه محتاج الحضن ده 


رجع لوعيه بعد عنها ...


روح: انت كويس يا نمر


يونس: ايوه كويس .


جابتله روح كوبايه ميه وشربها ..


روح: حبيبتك ؟!


يونس: حبيبتي ايه ؟!!


روح: اللي كنت بتقولها رايحه فين وسايباني في الحلم ؟!


يونس : انا كنت بقول كده لأ اكيد سمعتي غلط


روح: ماشي ..عالعموم انا موجوده لو عايز تحكيلي حاجه بس عايزه اقولك حاجه واحده بس ما حدش يستاهل انك تزعل عليه ...تصبح علي خير يا نمر ...


خرجت روح ...


نام يونس علي ضهره ...


يونس : نفسي اقابلك مره واحده بس عشان ارتاح ...

..........................

في الصباح ..


بتصحي روح من النوم بتدخل تاخد شاور ...


بتلبس هدومها اللي عباره عن بنطلون ابيض وبلوزه سوده كات وبتسيب شعرها ...


بتطلع من اوضتها بتشوف باب كريمه بيتفتح


روح بضحك وصوت واطي: بعد واحد ..اتنين ...تلاته ..


اااااااه ...


كريمه وقعت علي الأرض ...


روح قربت عليها ...


روح بضحك ومدت ايدها ليها: مايقع الا الشاطر يا كريمه ...


كريمه قامت بعصبيه وسابت روح ماده ايديها ...


روح : ماشي يا كويمه هههههه


كريمه: هاوريكي 


روح بغمزه: وريني مستنينه 


مشت روح وراحت قدام اوضه النمر..


روح: يا قطتي انت صحيت 


كريمه اتعصبت جدا ...


روح دخلت وقفلت الباب وهيا بتضحك ..


يونس كان قاعد علي السرير ...


روح: صباح الخير


يونس: صباح الجمال ايه بقا يا قطتي دي 


روح بضحك: انت سمعت 


يونس: ايوه ..بتفرسي مين ؟!


روح: انت تعرف عني كده 


يونس: ايوه ..


روح: خلاص بقا يبقي اعترف كويمه اللئيمه ..


يونس: هههههه وكويمه عملت ايه 


روح: قول ما بتعملش ايه دي كانت تايزه تموتني بالليل دخلتلي وفي ايدها عصايه كبيره ..


يونس : وماقولتيش لعمك شاكر ليه 


روح: هاقوله وهاتطلعني كذابه فاريحت دماغي


يونس: كريمه مش سهله خلي بالك منها..


روح: كريمه مش سهله ماشي بس روح اصعب بكتير


يونس: انتي هاتقوليلي ..


روح : يلا اكيد فطرت طبعا وخدت العلاج صح


يونس : لاه انا قولت افطر معاكي النهارده 


روح: بجد!!؟


يونس: ايوه. .


روح : بس انت كده اتأخرت علي ميعاد العلاج


يونس: مش هاتفرق هاتي الصينيه من علي الترابيزه ..


روح قامت جابت الصينيه ...


روح: الله بقا علي الفطير المشلتت اللي هايبوظ الريجيم ده


يونس: بتحبيه


روح: انت بتسأل ...


بدأو ياكلوا وفي حد بيراقبهم في صمت ...


روح : الحمد لله ..بس تصدق فتحت نفسي 


يونس: بجد 


روح: ايوه انا اساسا مش بيبقي ليا نفس افطر 


يونس بابتسامه: خلاص تعالي بقا افطري معايا كل يوم ..


روح : هههه كل يوم هوا لسه يومين ان شاء الله ولا حاجه ونمشي بقا.   


يونس : اه ..حتي لو يومين هيفرقوا 


روح: هيفرقوا ايه؟!!


يونس: هيفرق يعني في انك تعرفي تفطري..


روح: ايوه يلا خد بقا العلاج ..


بياخد العلاج ...


روح: انا نازله اشوف بابا ..


بتمشي روح ...


بيحط يونس ايده تحت المخده وبيطلع مذكراته وبيبدأ يكتب. ..


مسكت دفتري وكتبت ..


يامالك قلبي ليه مش حاسس ومش داري 


وانت كل الدنيا بالنسبالي ونفسي بس عليا تحن......بقلم حنين عادل ..

..........................


روح كانت ماشيه وقربت من السلم وكريمه كانت ماشيه بتتسحب وراها ..لحد اما قربت علي اول درجه علي السلم كريمه كانت جايه تزقها راحت روح موطيه في نفس الوقت تربط رباط الكوتش ...


كريمه بيمتل توازنها وبتقع وبتجيب السلم كله ..


روح وقفت بصدمه ...


روح نزلت علي السلم بسرعه.   


روح: انتي كويسه ..انتي ايه اللي وقعك ..


اجي بدر وشاكر ...


شاكر: في ايه يا بتي


كريمه ببكاء: روح يا عمي دفشتني من علي السلم اهئ اهئ


روح : ما حصلش واللهٍ


بدر بصلها نظرات غير مفهومه


روح: وحياتك يا بابا مازقتها.


روح طلعت بره لما لقتهم ساكتين وماردوش عليها 


قعدت علي نفس الكنبه اللي بيقعد عليها يونس في الجنينه الخلفيه ...


قعدت وهيا متعصبه وزعلانه ...


يونس كان قاعد بيكتب في دفتره وشافها...


كتب ...


عندما اراها اشعر وان العالم اجمل 

وان ايامي تبدلت عيناها الخضرواتين 

تجعلني اتوه بها وكأن لا احد سواها يتربع علي عرش قلبي

لكن لما اراها حزينه هل هي مثلي

تظهر للعالم شئ وتخفي الشئ الأخر تخفي مشاعرها ومخاوفها وتظهر انها قويه ولا تهاب شئ 

رفقا بي وبقلبي انه لم يعد يحتمل اتشاركيني حياتي وتكوني رفيقه دربي وبلسم الامي اتعوضيني عن ما افتقدته في حياتي ام ستتركيني مثل البقيه ...بقلم حنين عادل


قفل الدفتر ..


روح مسكت تليفونها. ..


روح: خالد وحشتني اوي اوي الدنيا من غيرك مالهاش طعم ...


يونس : بتحبه معقول ؟!


يونس دخل ورمي الدفتر علي السرير..


يونس: انت اللي علقت نفسك في احبال دايبه يا نمر بس لاه مش النمر اللي يستسلم كده ..

..........................


طلعت روح اوضتها ..لقت بدر قاعد..


روح دخلت قعدت...


بدر: مالك ؟!


روح: بجد بتسألني مالك يا بابا البت دي تكذب وانت تصدقها وتكذبني انا لو بكذب هاتبقي اكتر واحد تعرفني 


بدر: زعلانه عشان كده 


روح: شايفها عادي يعني 


بدر: طب تعالي هاتي حضن


روح: لا بجد زعلانه منك ..


بدر: انتي ماتعرفيش انا عملت فيها ايه عشانك


روح: اه ..عملت ايه يعني


بدر: مين ده اللي يزعل امورتي الحلوة ده انا امحيه من علي وش الارض ...


روح: اه ...


بدر قرب منها وحضنها ...


بدر: يلا بقا نتغدي سوا..


روح: يلا ...

........................

في بيت كرم ..


ابو كرم: وه انت عاتقول ايه 


كرم: قولت ايه يا بوي عايز اتقدم لروح


ابو كرم: وتفتكر شاكر النمر وبدر النمر هايوفقوا عليك وانت مش قد المقام 


ام كرم: ماله ولدي يا حاج زينه الشباب 


كرم: مش كل الدنيا فلوس يا بوي 


ابو كرم: وفرضا لو البت بتحبك هترضي تعيش معاك هنا في الصعيد في البيت القديم ده اللي متعرش قش وتسيب الڤلل والعربيات والهلمه اللي هيا فيها


كرم: ابوي هاتيجي معايا ولا اروح لوحدي 

....................

في الليل...


كانت روح قاعده مع يونس ...


روح : بقيت احسن 


يونس: الحمد لله 


تليفون روح رن ..وردت.


روح: ايوه يا خالد انا مع يونس ايه طيب.


قامت روح ...


يونس: رايحه فين ...


روح: خالد بيقولي اطلعي البلكونه شكله مقلب .


يونس بعصبيه حاول يخفيها: طيب انا جاي معاكي اصل زهقت من القعده


روح: ماشي ..


طلعت روح من البلكونه ...


خالد: حبيبتي افتحي شباكك انا جيت انا واقف تحت البيت مش عايز هيصه وزييط وحشتيني...


روح بفرحه: خاااااالد ....


نزلت تجري علي السلم والنمر نزل وراها ...

باقي الرواية هنا كامله 👇👇 على البرنامج ده 👇👇👇

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.my.Stori.acdh


وطلعت تجري علي خالد وحضنته وهوا اطول منها ..


شالها ولف بيها وهما بيضحكوا ......يتبع ...


ولسه اللي جاي تقيل مع كاتبه الجيل😎


متابعه لصفحتي الشخصيه ولاف وكسبوني في الاستفتاء بقا...


بعتذر عن امبارح بس كانت افكاري متلخبطه شويه تفتكروا يونس رد فعله ايه في الموقف ده..


#صعيدي_علمني_الأدب😂 

#بقلم_حنين_عادل 

#كاتبه_الجيل 😎



قصه المنقبه و العاصي


 

يامن: يوووه بقا أنا زهقت

ماسه: إنت متعصب عليا ليه، أنا مقولتش حاجه غلط

يامن: وأنا كمان مقولتش حاجه غلط، فيها أي يعني لما نخرج سوا

ماسه: في إن إنت مش قادر تفهم إن إحنا لسه غربا عن بعض،انت بالنسبه لي واحد أجنبي مينفعش اخرج معاك لوحدي

يامن: أنا خطيبك!

ماسه: اديك قولت خطيبي،يعني لسه مش من محارمي ، ومش من حقك تخرج معايا دا كويس أنك بتجيلنا البيت وبنقعد لوحدنا اصلا

يامن: لا فعلا كتر خيرك.. أنا ماشي سلام

ليه مش قادر يفهم إنه واحد غريب عني، مينفعش اخرج ولا أقعد معاه لوحدي مش معني إن أي آتنين مخطوبين بيخرجوا يبقي إحنا نخرج، ماهو أنا مش هعمل حاجه حرام بحجة إن كل الناس بتعمل كدا.

إحنا عملنا حفله صغيره عشان الخطوبه ومعزمناش ناس كتير، ومرضتش اخليه يشغل اغاني، ومامته هي إللي لبستني الشبكه ، ويومها هو زعل مني وقعدت أقوله إن كل دا حرام وأني مش عايزه نبدأ علاقتنا بمعصية ربنا ، حتي أمه قعدت تتريق عليا إن يومها كنت لابسه خمار ومش حاطه ميكب،مع إن الحرام حرام في كل وقت مينفعش ابقي مبحطش ميكب واجي احطه وابين زينتي لكل الناس عشان انهرده فرحي!

ولا إني أكون لابسه خمار طول عمري ومقتنعه بيه وحباه واجي اقلعه عشان إسمي عروسه ومش هبقي عالموضه!

أنا عارفه إن يامن بيحبني وانا كمان بحبه والله بس لازم أغيره الأول لازم اخليه يحب ربنا ويطيع اوامره عشان يعرف يحبني صح ويتقي ربنا فيا


يامن: بس يا ستي الفيلم كان جامد.. لازم تشوفيه

ماسه: يعني آنتو بدل م تروحوا تصلوا جماعة.. روحتوا السينما

يامن: في أي يا ماسه منا لما روحت البيت صليت

ماسه: أنا عارفه إنك بتصلي أنا بقول لو كنت خدت أصحابك وروحتوا كلكم عشان تصلوا جماعه كنت خدت ثواب أكبر

يامن: اووف. ماسه مش كل إما أجيلك تقعدي تديني محاضرات ف الدين،أنا عارف إنك محترمه ومؤدبه ومتدينه ودا إللي عجبني فيكي،بس مش كدا متحبكيهاش يعني

ماسه: محبكهاش! هو أنا عشان بقولك روح صلي جماعه ابقي بحبكها. عشان بقولك متضيعش وقتك ع مسلسلات وافلام تافهه كل إللي بينوبك منها إنك بتاخد ذنوب وخلاص ابقي بحبكها. إحنا لو قعدنا نقول علي دا عادي وعلي دا ما كل الناس بتعمله وعلي دا نعمله مرا وآحده بس هنلاقي نفسنا غرقانين ف بحر ذنوب، وأنا مش عيزاك تكون كدا

يامن: يعني عيزاني أعمل اي

ماسه: بص يا سيدي أي رأيك لو نتفق علي ورد قرآن نقراه كل يوم صدقني القرآن هو إللي هيغير حياتك وهيطهر قلبك من أي ذنب مقيم عليه ، هيخليك إنسان تآني صدقني

ابتسم يامن: خلاص ي ستي متزعليش أنا موافق

ابتسمت ماسه: وأنا مش عيزاك تعمل كدا عشان أنا أكون راضيه،أنا عيزاك تعمل كدا عشان ربنا هو إللي يكون راضي عنك وعني

يامن: حاضر

       _______________________________________

حسام: طب ما تسيبها ي عم إنت أي إللي ضربك علي أيدك

يامن: اسبها أي بس يا حسام.. أنا بحبها بس عايزها تغير طريقتها دي شويه كل حاجه تكلمني بالدين.. دي حتي مش بترضي تخرج معايا أنا أقنعتها بالعافيه إني أقعد أنا وهيا لوحدنا لما أزورهم ف البيت ومبتقوليش ولا حتي كلمه حلوه.. يعني بحبك وحشتني، انت عارف كلام المخطوبين دا.. يعني أنا مثلا بتتعامل مع خطيبتك ازاي

حسام: ههه خطيبتي أنا! ي عم دي مش بتبطل كلام معايا وهي إللي بتتحايل عليا عشان اخرج معاها مانت بتشوف صورنا ع النت كل يوم... سيبك منها ي عم دي شكلها معقده.

يامن: حساااام متكلمش عنها كدا.. أنا بدردش معاك عادي

حسام: أي يا معلم إنت قفشت ليه، أنا بنصحك بس.

يامن : انصحني من غير ما تغلط فيها.


يامن

أنا مش عايز اسييها،أنا بحبها آوي ومقتنع بيها ، أنا مش عايزها تعمل حاجه غلط بس تبقي متساهله شويه تعيش عادي زي باقي الناس، عايز أكون مبسوط وأنا معاها، وبتكلم عادي مش كل م أقول كلمه تقوم مدخله الدين وتقعد تقولي حرام وحلال... طب م صاحبي أهو هايص ومبسوط مع خطيبته وكل يوم والتاني ينزلو صورة شكل ف كذا مكان مختلف وبيروحوا سينما عادي وبيروحوا أفراح عادي.. وعايشين أهو اشمعنا أنا بس

                ____________________________________


يامن: سمعتي أغنية حماقي الجديده.. دي مكسره الدنيا

ماسه : يامن إنت عارف إني مش بحب اسمع أغاني عشان حرام وياريت إنت كمان تبطل تسمعها.

يامن: ي ماسه بقا مش كدا.. فيها أي يعني م الناس كلها بتسمع اغاني

ماسه : إنت عارف إني مش بحب الجمله دي،مش معني إن كل الناس بتعمل حاجه حرام إنها خلاص بقت حلال

يامن: ايوا بس يعني فيها أي أما اسمعها ، بتسلي عادي

ماسه: إنت ممكن تتسلي بانك تقعد تسمع صوت قارئك المفضل ع الفون وهو بيقرا آكتر سوره بتحبها ، ممكن تتسلي وإنت قاعد بتستغفر أو تسبح،ممكن تتسلي بانك تقعد تقرأ كتاب مفيد، اتسلي حتي وإنت بتشتغل لأني عارفه إنك بتحب شغلك فمنها أهو بتتسلي ومنها بتاخد ثواب لأن العمل عباده.

يامن: ايوا بس أنا بقالي سنين طويلة بسمع اغاني،مش هعرف أبطلها كدا مرا وآحده

ماسه : مقولتش تبطلها مرا وآحده بس دا بردو ميمنعش إنك لازم تجاهد نفسك علي قد ما تقدر، انت عارف إن كل مرا بتيجي تسمع اغنيه أي إللي بيحصل ف قلبك

يامن: اي

ماسه: قلبك دا عامل زي الوعاء والمفروض إنك بتملاه ، شوف بقا الوعاء دا تفضل تملاه طول عمرك بافلام و مسلسلات وأغاني.. تيجي بعدها تحاول تستحضر قلبك عشان تصلي بخشوع ولا تدعي دعوه نفسك تستجاب ولا تيجي تقرأ قرآن.. عايز قلبك إزاي بعد كل دا يتحرك،بعد م مليته بكل الذنوب دي ومشاعرك تتحرك مع الاغنيه دي شويه وتضحك ع الفيلم دا شويه وتتاثر بالمسلسل دا شويه وهكذا.. إنت كدا بتستنزف مشاعرك وحرفيا بتضيع نفسك.. اغلب الناس دلوقتي ف غفله كبيره ولازم يفوقوا منها قبل ما يفوت الاوان.

                     ______________________________

يامن

ع قد ما اتضايقت إنها لسه بنفس طريقتها، ع قد ما كنت مرتاح ومبسوط آوي م إللي قالته وقعدت مع نفسي شويه وفكرت ف كلامها، أنا حاسس إني عايز اسمع كلامها بس مش عارف أو مش قادر.. في حاجه منعاني أنا مش عارفها

                       _______________________________

حسام: ي راااجل! كل دا عشان كنت قاعد بتسمع اغنيه

يامن: آه والله زي ما بقولك كدا

حسام: ي جدع فكك.. دا المفروض إن هي إللي تكلمك عن الأغاني وتبعتلك كمان.. دا أنا شهد خطيبتي هرياني وكل يوم لازم تسمعني أغنية شكل وننزل فيديو سوا وإحنا بنغني عشان تقعد توريه لأصحابها وعادي يعني أنا مش فاهم آنتو مقفلين اووي كدا ليه... ي عم إحنا لسه صغيرين وربنا غفور رحيم

                    ________________________________

يامن

مبقتش عارف ولا فاهم حاجه.. حاسس إني مشتت وتايه وحيران... اسمع كلام ماسه وابتدي أغير شكل حياتي كلها.. ولا اسمع كلام حسام واكبر دماغي وزي ما قال ربنا غفور رحيم

ليه أنا إللي اسمع كلامها واعمل إللي بتقوله، طب ما تسمع هي كلامي

صوت جوايا رد عليا وقالي إن هي إللي صح... هي آه مختلفه عن كل الناس بس هي أحسن واقوي من أي حد لأنها قادره تحمي نفسها وقلبها من كل الفتن و المعاصي دي... اااه خلاص مش قادر أفكر ومش قادر أغير من نفسي، أنا ابتديت اشك أنا أصلا بحبها ولا لاء..... طب وهي؟! يا تري بتحبني ولا لاء. 

                 ___________________________________

يامن: ها أي رايك

ماسه: _____

يامن: مالك مش بتردي ليه

ماسه: هه ولو رديت عليك هيعجبك كلامي ولا هتقعد تقولي بديك محاضره ف الدين زي كل مرا

يامن : في أي يا ماسه هي دي كمان فيها حاجه

ماسه: هو إنت مفيش فايده فيك أبدا ، ميت مرا اقولك في حاجه إسمها حلال وحرام، وأنا مش مستعده اتخلي عن أخلاقي وديني ومبادئي لأي سبب مهما كان

يامن: أنا قولت أي عشان دا كله

ماسه: ماهي دي المشكله.. إنك مش شايف حاجه غلط ف إللي إنت قولته، إزاي تيجي تقولي نتصور وإحنا ماسكين أيد بعض دا أنا مرضتش اخليك تلبسني الشبكه يوم الخطوبه

يامن : أنا قولت اسيبك يومها يمكن آنتي مش واخده عليا لسه

ماسه: مش واخده عليك! يعني مش عشان حرام مثلا

وبطل تقول الجمله السخيفه بتاعة كل مرا إن كل الناس بتعمل كدا... انا ماليش دعوه بحد.. أنا اتولدت لوحدي وهموت واتحاسب لوحدي.. مش هاجي أقف بين ايدين ربنا وأقوله إن كل الناس بتعمل كدا

يامن: وطالما آنتي عارفه إن كل واحد هيتحاسب لوحده.. قاعده دلوقتي بتحاسبيني ليه ما كنت تقولي مش عايزه أتصور وخلاص

ماسه: عشان المفروض ف يوم م الايام إنك هتكون جوزي وابو ولادي والاهم من دا إني...

يامن: إنك اي؟

ماسه: ولا حاجه.. بس أعمل حسابك إنت لو فضلت ع الوضع دا مستحيل نكمل مع بعض

يامن: ماسه آنتي بتحبيني؟

ماسه: اي؟

يامن: بقولك بتحبيني ولا لاء

ماسه : م.م.من فضلك بلاش الكلام دا مش من حقي إني اجاوبك اصلا

يامن: ليييه حتي دي حرام

ماسه: آيوه حراام،المشاعر والكلام الحلو دا المفروض تكون لجوزي وبس

يامن: منا هبقي جوزك

ماسه: لما تبقي بقا وسكت شويه.. دا إذا كملنا سوا اصلا

يامن: ماشي ي ماسه براحتك

                    ______________________________

سبع شهور! معقول كل دا يعدي وميرضاش يرجعلي.. طب ليه؟! أنا عملتلو أي ولا غلطت ف اي.. كل دا عشان كنت عايزاه إنسان تقي وناخد بإيد بعض عشان نبقي سوا ف الجنه... انا مش ندمانه ع أي حاجه قولتهاله أو عالطريقه إللي كنت بعامله بيها... أنا معملتش حاجه تغضب ربنا.. كنت عايزه حياتنا تبقي كويسه وسويه... كنت عايزه أقوله باعلي صوتي إني محبتش ف حياتي حد قده لما سألني إن كنت بحبه ولا لاء بس وأنا مراته وحلاله وكان نفسي هو كمان يكون كدا أخرته تهمه آكتر من دنيته.. قلبي موجوع منه آوي كنت فاكره إني هقدر أغيره واخليه إنسان تآني بس فشلت للأسف.


                 _____ __________________________ كنت نازله ع السلم عشان أروح الشغل ومرا وآحده اتكعبلت وملحقتش امسك ف حاجه.. لقيت حد مسك أيدي وشدني عشان مقعش ولقيته قدامي.. أول م اتزنت وعرفت أقف شال أيده ع طول

يامن: آنتي كويسه

ماسه: ها!.. آه أنا كويسه

"يااه قد أي وحشني صوته لسه حنين زي ما هو وابتسامته لسه تجنن زي ماهي وبقي شكله حلو آوي لما ربي دقنه.... يااادي النيله أي إللي أنا بقوله دا بس استغفر الله العظيم"

يامن: إزيك ي ماسه

ماسه: الحمد لله بخير

يامن: أنا كنت جايلكو وعايز أتكلم معاكي شويه بعد اذنك يعني

ماسه: معلش أنا مش فاضيه دلوقتي ورايا شغل

يامن: ماسه لو سمحتي اسمعيني

ماسه: اسمع اي! إحنا خلاص حكايتنا خلصت دا إنت حتي محاولتش تقولي إنها خلصت.. مشيت ع طول.. مشيت ومرجعتش تآني.. ضميرك مكنش بيوجعك لحظه وآحده ويقولك إنك ظلمتها

يامن: والله العظيم مفيش يوم عدي عليا إلا وكنت بفكر فيكي ونفسي ارجعلك... بصي في حاجات كتير اتغيرت ولازم تسمعيني

بس مش هنفضل واقفين عالسلم

ماسه: إحنا لا هنقف هنا ولا ف حته تانيه.. سبني ف حالي بقا أنا مش عايزه أشوفك تاني

ونزلت بسرعه قبل م أضعف وارضي أقعد معاه.. مش عارفه المفروض نتكلم ف اي ولا اسامحه ع أي.. كل إللي اعرفه إني مقدرش أكمل معاه وهو كدا بس هو قال إن فيه حاجات كتير اتغيرت.. يا تري قصده ع أي.... خلصت شغلي وكلمت ماما قولتلها إني هبات عند خالتي انهرده وروحت تآني يوم كنا ساعتها المغرب

فتحت باب الشقه و اتفاجئت بالصاله مليانه بوكيهات ورد كتييير وبلالين وصور ليا متعلقه وكانت متزينه بطريقه تحفه

يامن: أي رأيك.. تحفه صح؟! أكيد طبعا ملهاش حل مش أنا إللي عاملها

ماسه: إنت أي إللي جابك هنا

يامن بابتسامه: انتي

ماسه: نعم؟

يامن: الاه.. مش مراتي من حقي اجيلها ف الوقت إللي أنا عايزه

ماسه: إنت مجنون ي إبني انت

يامن: لاء أنا كنت هبقي مجنون لو كنت سيبتك تضيعي من أيدي

أنا عارف إني غلطان لما سيبتك كدا مرا وآحده بس كان لازم أقعد مع نفسي واشوف حياتي هتمشي ازاي.. زي ماتقولي كدا فترة نقاهه... كنت بفتكر كل موقف عدا علينا وكنتي بتنصحيني فيه إني معملش حاجه غلط وأنا كنت بكابر وبتريق عليكي... احتقرت نفسي اووي ساعتها وقولت ليه مكونش زيك،آنتي اقوي بنت أنا شوفتها فى حياتي، قادره تحمي نفسك من أي ذنب ف وسط كل إللي القرف إللي بقينا عايشين فيه دا... نفسك مش ضعيفه ومش بتمشي ورا شهواتك زي ناس كتير وأنا اولهم، أنا اتعلمت منك أهم درس ف حياتي،آنتي عارفه أول ما سبتك حصلتلي مشاكل كتيره ف الشغل و اترفدت.. ساعتها افتكرتك لما كنتي بتبعتيلي ادعية الفرج وسعة الرزق واذكار الصباح والمساء.. كنت بفتكر كل ليله وإنتي بتتخانقي معايا عشان مقرتش سورة الواقعه عشان توسع رزقي وتبارك فيه... وبعد م ابتديت اواظب ع كل دا الحمد لله ربنا كرمني بشغل أحسن منه بكتير، آنتي عارفه كمان إني بطلت اسمع أغاني اقسملك بالله إن حياتي اتغيرت ١٨٠ درجه بعدها... وكمان بقيت بحفظ قرآن أنا دلوقتي ف الجزء العشرين.. ههههه فاضلي عشر أجزاء وابقي حافظه زيك وهنبدأ بقا نسمع لبعض ونتسابق مين إللي هيختمه الأول... عرفت بردو إن حياتي من غير أفلام و مسلسلات عادي موقفتش بالعكس بقيت أحسن... عرفت أي هو معني الخشوع في الصلاة وأني استحضر قلبي وادعي ربنا بجد

عرفت أي لزمه ورد الاستغفار والحوقله. .. عرفت أي طعم صلاة الجماعه واني اواظب ع الخمس فروض في الجامع ، عرفت معني الصحبه الطيبه ، مش أي حد كدا وخلاص يبقي صاحبي

والصوره بانت قدامي كامله لما عرفت إن حسام صاحبي فسخ خطوبته عشان هو وخطيبته اتخانقوا خناقه كبيره وطبعا آنتي عارفه حياتهم كانت عامله إزاي.

كنت بضرب نفسي بالجزمه لما كنت بفتكر أي مرا زعلتك فيها

فهمتي بقا ليه كنت هبقا مجنون لو كنت ضيعتك من أيدي

م.م مش هقدر اقولك حاجه آكتر من كدا دلوقتي.. ممكن بعد م نكتب الكتاب

                      _____________________________

كل حاجة عدت ف ساعتين بالظبط بداية من ماما إللي ادتني الفستان ف أيدي وقالتلي روحي البسي بسرعه وبابا إللي لقيته فتح الباب لقرايبنا وقرايب يامن، ويامن إللي جاب المأذون ع.ع عشان يتجوزنى....

"بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير"

محستش بحاجه بعدها غير وأنا ف حضنه،كان بيحضني جامد آوي كإنه فاز بحاجه كبيره ، كنت فرحانه وبعيط وخايفه وقلقانه ومطمنه ، كل المشاعر ف نفس الوقت

يامن: ياااه... زوجتي العزيزه،كدا أقدر أكلمك وأنا مطمن

ماسه: تكلمني ف اي

يامن: ف إني بحبك ي اغلي وارق ماسه شوفتها ف حياتي، ماسه أنا..

قاطعته: يامن وربنا قلبي هيطلع من مكانه أهدا علي نفسك شويه.. ا.ا.انا لحد دلوقتي مش متصوره إني بقيت مراتك أصلا وبعدين إنت إزاي تحضني كدا قدام الناس

رفع حاحبه: امممم.. ماسه م تخلنيش اغلط فيكي وبلاش فصلان الله يكرمك.. اومال المأذون دا كان بيعمل اي

ماسه: احم طيب خلاص وسكت شويه وقولت بضحك يعني إنت طلعت بتحبني

قالي وهو بيقلد صوتي بطريقه تضحك: آيوه طلعت بحبك... بس للأسف في ناس مبتحسش

ماسه: هما مين

يامن: ما شاء الله ومبيفهموش كمان

ماسه: أنا مبسوطه آوي ي يامن إنك اتغيرت وبقيت إنسان تاني

يامن: آنتي السبب ف التغيير دا يا ماسه وبعدين عايز أسألك سؤال.. آنتي ليه مسبتنيش ع طول وليه كنتي بتقعدي تنصحيني بالرغم إني ماكنتش بسمع كلامك

ماسه: إللي بيحب حد مش ممكن أبدا يسيبه يغرق ، لازم يشده ولو بعدها حد تآني وقع التاني لازم يشده

يامن بأبتسامه: آنتي قولتي إللي اي؟

ماسه بصوت واطي: إللي بيحب حد

يامن: طب م تديني وآحده بحبك ي يامن

سكت شويه وقولتله: بحبك يا يامن

يامن: مش عارف أنا أي الجوازه دي يا بنتي بقولك قولي... ا.ا أي دا آنتي قولتي اي

ماسه: قولت بحبك

يامن: أي دااا... ابو الهول بيعرف يقول كلام حلو اهو

ماسه : أنا بتكلم بجد ، أنا أسعد إنسانه ف الدنيا ي يامن

مبسوطه إني قدرت اخليك إنسان تاني،مبسوطه إن دعوتي استجابت بأننا نتسابق ف طاعة ربنا عشان نكون سوا ف الجنه

يامن:آنتي أصلا طريقي للجنه يا ماسه


"تلاقت قلوبنا في طريق طويل.. سنسلكه سويا لنصل إلي الجنه"💜

#tokasafwat 🌸

قصص اسلاميه. رحيل فاطمه الزهراء



 رحيل فاطمة الزهراء 

دخل سيدنا الامام علي كرم الله وجهه يوما على السيدة فاطمة وهي تغسل رأس سيدنا الحسن وسيدناالحسين فلما فرغت من ذلك مشطت رأسهما وغسلت ثوبهما وأخذت دقيقا وعجنته وخبزت خبزآ ولم تتكلم مع الامام علي 

فقال سيدنا علي يافاطمة رأيت منك عجبآ لم أره قبل هذا ؟؟؟

فإنك غسلت رأسهما ، ثوبهما وخبزت خبزآ كثيرآ ولم تتكلمي معي !!

قالت فاطمة :

ياعلي إني فعلت ذلك لأني أريد أن أذهب إلى ضيف حتى لايكون أولادي جائعين ولم أتكلم معك لأني أريد الفراق منك وأنشدت هذه ألأبيات في حق أبيها عند الفراق 

إذا أشتد شوقي زرت قبرك باكيا، 

أنزح وأبكى لأراك ما بي 

ياساكن الصحراء علمني البكا، 

وذكرك أنساني جميع المصائب 

وإن كنت عني في التراب مغيبا، 

فما أنت عن قلب الحزين بغائب. 

ثم قال الامام علي 

يافاطمة متى ترجعين من عند الضيف قالت لامرجع إلي يوم القيامة 

قال سيدنا علي 

ماهذا الكلام يافاطمة ؟؟

الوحي منقطع ومن أخبرك بذالك 

قالت فاطمة الزهراء 

رأيت البارحة أبي رسول الله محمد في المنام وقال لي

يافاطمة طال العهد وأشتد الشوق وأنا منتظرك 

فلما سمع علي هذا الكلام من فاطمة بكى وأنشديقول شعرا

لكل اجتماع من الخليلين فرقة، 

وكل الذي دون الفراق قليل 

وإن افتقادي فاطمة بعد أحمد،

دليل على أن لا يدوم خليل 

وكيف منامي العيش من بعد فقدهم 

لعمرك شيء ما إليه سبيل

ثم دعت فاطمة الحسن والحسين فأجلست الحسن على فخذها الأيمن والحسين على فخذها ألأيسر فنظرت إلى وجههما وتبكي وتقول

ياليت شعري من يغسل ثوبكما بعدي 

ومن يمشط رأسكما بعدي 

لو أدركت زمان محنتكما وقتلكما وبكيت لأجلكما. 

ولما سمع علي من فاطمة هذا الكلام قال 

الموت صعب ولكن موت الغرباء وموت الشباب وموت اليتامى أصعب ولأن فاطمة كانت في المدينة غريبة وشابة ويتيمة. 

ثم قال علي 

يا فاطمة فإني أوصيك بوصية إذا رأيت أباك رسول الله محمد فأقرئيه مني السلام وقولي إني مشتاق إليك والأخرى إن لم تكوني راضية مني فلا تشتكي إلى رسول الله لأني رجل فقير !!! لم أعرف قدرك .

والأخرى إذا رأيتني في عرصات القيامة وانا في يد الزبانيه تشفعين لي

فلما سمعت فاطمة هذا الكلام من علي فقالت 

ياعلي ولي إليك وصية أيضا إذا مت فكفني وادفني بنفسك 

والأخرى إذا رأيت غريبآ ويتيمآ وشابآ فاذكر غربتي وشابتي 

والأخرى أن لاتصيح ولاتضرب الحسن والحسين

ثم قالت 

ياعلي قد جاء أبي محمد وأرى ملائكة السماء وملك الموت 

ثم قالت ياعلي قم وائتنى بحقتي فجاء مع الحقة وقالت فاطمة 

ياعلي إذا أردت دفني فاخرج من هذه الحقة كاغدا واجعله في كفني ولا تنظر 

قال علي

يافاطمة ما في الكاغد ؟

قالت سرّ 

قال بحق النبي أن تخبريني

قالت فاطمة 

حين أراد النبي أن يزوجني منك 

قال يافاطمة هل ترضين أن ازوجك من علي على صداق أربعمائة درهم ؟ 

قالت قلت رضيت عليا ولا أرض بصداق أربعمائة درهم

فجاء جبريل وقال 

يا رسول الله يقول الله تعالى جعلت الجنة وما فيها صداقا لفاطمة 

قلت لا أرضى !! 

قال وماذا تريدين ؟ 

قلت أريد شفاعة أمتك لأن قلبك مشغول بهم 

فرجع جبريل ثم جاءني بهذا الكاغد مكتوب فيه جعلت شفاعة أمة محمد صداق فاطمة إذا كان يوم القيامة آخذ هذا الكاغد أقول 

إلهي وسيدي هذا قبالة شفاعة أمة محمد ويقال إذا كان يوم القيامة نادى مناد

ياأهل الجمع غضوا أبصاركم عن فاطمة حتى تمر على الصراط وإنما يسترها الله عن أعين أهل الموقف لأنها كانت سترت نفسها عن غاسل الموتى غسلت نفسها في حياتها وذلك عاشت بعد النبي ستة اشهر وكانت هناك عجوز تخدمها فلما أنقضت ستة اشهر زينت الحسن والحسين وأرسلتهما إلى المسجد لأن النبي أخبرها أنك تلحقيني بعد ستة اشهر ثم قالت للعجوز لا تأذني لأحد بالدخول علىّ فإني اشتغل بالمناجاة والصلاة فغسلت نفسها وكفنتها وحنطتها بباق حنوط رسول الله وغطت وجهها بكساء وجددت الإيمان فأمر الله ملك الموت أن يقبض روحها .

فلما كان وقت الضحى رجع الحسن والحسين ودخلا عليها وظنا أنها نائمة فقال الحسن للحسين 

أيقظها فإن وقت الصلاة قد دنا 

فناداها يا اماه !!

فهتف هاتف 

كف تنادي الميت ؟؟ 

فلما كشفا عن وجهها سطع النور منه وهي كأنها نائمة فبكيا وبكت العجوز وبكى الجيران وسمع علي الصراخ فخرج من المسجد مسرعا فوجدها ميتة ووجد خطا تحت وسادتها ياعلي أوصيك بالحسن والحسين فغسلها علي ثانيا فكان هو مخصوصا بذالك لأنه سمع النبي يقول كل سبب ونسب ينقطع إلا سببي ونسبي 

قال له ياعلي إنها زوجتك في الجنة لذالك غسلها و دفنها ببقيع الغرقد

فصل اللهم علي سيدنا ومولانا محمد وعلي أهل بيته الكرام وسلم تسليما كثيرا في كل لمحة ونفس من الازل إلي الأبد والحمد لله رب العالمين....

من كتاب سلوة العارفين الإمام الغزالي 

رضي الله عنهم ومتعنا ونفعنا بهم آمين 


لا تقرأ وترحل دون ان تضع بصمتك هنا بالصلاة على الحبيب محمد ☜

📷📷 فمن صل عليه صلاة صل الله عليه بها عشرا.

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين

صحابي من أهل الجنة ولم يسجد لله سجده واحدة

 


صحابي من أهل الجنة ولم يسجد لله سجده واحدة
الصحابي الجليل عمرو ابن ثابت، والذي لقب. الأصيرم ويعني وفق المعجم العربي "القوة"، وهو ذات المعنى الذي أكدته حياة الأصيرم، القصيرة في الإسلام، إذ أسلم وقاتل مباشرةً في سبيل الله، فاستُشهِد في غزوة أُحد، السنة الثالثة للهجرة.
عمرو بن ثابت بن وقيش، صحابي من بني عبد الأشهل من قبيلة سعد بن معاذ، خاله الصحابي حذيفة بن اليمان، وقصته رواها كثير من كتب السنة والسيرة، خصوصاً ما يتعلق بإسلامه.
لما أسلم سعد بن معاذ أسلمت كل قبيلته إلا الأصيرم، تأخّر إسلامه إلى يوم أُحد، ففي يوم الغزوة وجد أن الدين الحنيف قريب إلى قلبه ،قذف الله في قلبه إلا سلام وإلا يمان فانتقل نحو المسلمين ووجدهم قد خرجوا، لِيلحق بهم ويقاتل معهم، ثم أصيب ووقع أرضاً، فاقترب الصحابة منه متسائلين: "هذا الأصيرم ما جاء به؟ قد كان كافراً! لقد تركناه وإنه لمُنكر لهذا الأمر".
وسألوه مباشرةً: "ما الذي جاء بك أحدب على قومك أم رغبة في الإسلام؟" فأجاب: بل رغبة في الإسلام، آمنت بالله ورسوله، ثم أتيت لنصره دين الله ولنصره رسول الله ثم قاتلت مع رسول الله صلى الله عليه وسلم حتى أصابني ما ترون".
أسلم الأصيرم يوم معركة أُحد وقُتِل يومها، ولم يُصلّ صلاةً واحدةً، وعلى الرغم من ذلك قال فيه النبي صلى الله عليه وسلم أنه من أهل الجنة.
وبنو عبد الأشهل بطن من بطون الأنصار، حيث جاء في الصحيحيْن عن أنس ابن مالك رضي الله عنه، عن أبي أسيد قال قال رسول الله: "خير دور الأنصار بنو النجار ثم بنو عبد الأشهل".
ومات الأصيرم في اللحظة ذاتها، وكانت آخر كلماته أنه قاتل في سبيل الله، ولما نقل الصحابة ذلك إلى النبي، قال صلى الله عليه وسلم: "هو من أهل الجنة".
في لحظة واحدة، بإيمان وصدق، انتقل من معسكر الكفر إلى الإسلام، ثم أصبح شهيداً ومن أهل الجنة ولم تتجاوز حياته في الدين الحنيف نصف يوم
فضلا و ليس أمرا اذا أتممت القراءة علق بالصلاة على النبي في ثلاث تعليقات لتصلك باقي المنشورات
لمن يريد مساعدتنا في صفحتنا يشارك هذه المنشور في المجموعات وشكرا لكم لا تنسو دعم الصفحة من فضلكم
اللهم ادخلنا الجنة بدون حساب ولا سابق عذاب يا ارحم الراحمين
المصادر
1-أسد الغابة في معرفة الصحابة - عمرو بن ثابت الأوسي
2- الإصابة في تمييز الصحابة - عمرو بن ثابت
شكرا لكم على هذا التفاعل الرائع فردا فردا

رجلا من البادية تزوج من إبنة عمه وأنجبت -قصص اسلاميه

 

 


#من_القصص_القديمة_التي_لاتخلو_من_الفائدة

...
يحكى أن رجلا من البادية تزوج من إبنة عمه وأنجبت له ( تسعة أولاد ذكور ) ولكن في الحمل العاشر أنجبت له ( أنثى ) وﻋﻨﺪﻣﺎ ﺑُﺸّﺮ ﺑﺎﻟﺒﻨﺖ ﺣﺰﻥ حزنا شديدا وشعر بالإهانة.
‏ﻭﻗﺎﻝ صارخا : ﻳﺎ ﻟﻴﻠﻲ ﺍﻷﺳﻮد ، يا ليلي الأسود، ثم إنه قاطع زوجته وأصبح ينظر إليها نظرة تشاؤم وجحود.!!
ﻣﺮﺕ ﺍﻷﻳﺎﻡ والسنين ﻭﻛﺒﺮ هذا ﺍﻷﺏ وضعفت قدرته وبين يوم وليلة فقد بصره ﻭﺃﺻﻴﺐ ﺑﺎﻟﻌﻤﻰ، ‏ﻭﺗﺰﻭﺝ ﺍﻷﺑﻨﺎﺀ وإﻧﺸﻐﻠﻮﺍ ﺑﺤﻴﺎﺗﻬﻢ ﻭﻧﺴﻮﺍ ﺃباهم ﺍﻟﻀﺮﻳﺮ ..
كما أن إﺑﻨﺘﻪ تزوجت أيضا، ولكنها لما سمعت ما حدث لأبيها سارعت للذهاب إليه ولما دخلت عليه بدأت تغسل له جسده وتنظف له خيمته وقامت بطهي الطعام له، فأحس براحة لم يشعر بها من قبل، ‏ولما إقتربت منه ﻟﺘﻌﻄﻴﻪ ﺍﻟﺪﻭﺍﺀ، أمسكها من يدها وسألها: ﻣﻦ ﺃنت يابنت الكرام.؟
ﻓﻘﺎﻟﺖ والدموع تنهمر من عينها: ﺃﻧﺎ ﻟﻴﻠﻚ ﺍﻷﺳﻮﺩ ﻳﺎ ﺃبي.!
فعرف أنها إبنته وانفجر باكيا ورد ﻋﻠﻴﻬﺎ ﻧﺎﺩﻣﺎً ﻭﻣﺘﺄﺳﻔﺎً: سامحيني يابنيتي..!!
#خلاصة:
قال رسول الله ﷺ : من كان له ثلاث بنات فصبر عليهن وأطعمهن وسقاهن وكساهن من جدته كن له حجابًا من النار يوم القيامة أخرجه الإمام أحمد .
و‏‎يقول أحد القضاة: أعمل منذ 25 سنة قاضياً
لم تصلني قضية عقوق والدين من فتاة ، كلهم ذكور ..
اللهم ارحم آباءنـا وٲمهاتنــا آمـــين يــارب⁦
حتى إذا نويت نشر هذا الكلام أنوي به خيرا..
لعل الله يفرج لك به كربة من كرب الدنيا...
*عزيزي القارئ لا تبخل علينا بوضع بصمتك على المنشور.. بشيء تأجر عليه... سبح ، استغفر ، صلي على النبي...
جزاكم الله كل خير....
وشكراً لكم..